tobbix

Direktlänk till inlägg 25 december 2011

big arms !!

Av tobbe bergman - 25 december 2011 11:21

sitter och funderar varför många gymtränande idag komplicerar det för mycket när man inte alls behöver komplisera det. Lägga ner onödigt mycket tid för de små resultaten de sen får. Jag menar jag har sagt det förut och jag säger det igen se kroppen som en helhet när ni tränar och träna i rörelser och inte i onödiga vinkar. Kroppen är fortfarande en helhet och skall så klart då tränas därefter. Jag gillar att dela upp kroppen på pressdagar, dragdagar och bendagar.


Har man ont om tid och vill njuta mer av familjeliv, intressen och andra saker som gör livet värt att leva så räcker inte tiden till att komplisera det för mycket.


Vi är inga elittränande individer utan vi är människor som lever normala liv. Att exempel köra små muskler som underarmar och traps som ändå aktiveras då du tränar andra muskler är helt onödigt att träna. Ett par för stora traps kan även göra att du ser mindre ut storleksmässigt. Underarmar får fin träning då du greppar alla stänger och hantlar ändå.


Jag har själv nu efter många år men utvärderande av träning kommit fram till vad som helt enkelt passar mitt liv och tillvaro. Jag vill så mycket annat i mitt liv så att kretsa hela livet kring träning 24/7 funkar inte för mig. Lite träning då och då räcker gott och väl långt.


Jag menar förr för över 100 år sedan då det inte fanns kompliserande forskning, mat och träning eller jag menar det fanns inte ens gym. Hur blev man vältränad då ? Jo med enkla medel som konditionsträning och armhävningar, räckhäv med mera.


Enligt min mening så behöver man i stort sett inte träna armar alls så länge man inte är en elitbyggare som går på tillväxthormoner. Triceps får en tillräcklig dos på pressdagarna och biceps på dragdagarna. Vill du ändå träna dem så räcker det gott och väl med 1-3 set för triceps och biceps. Mer behövs inte.


Vad är då den bästa bicepsövningen ? Självklart svarar många stångcurl. Självklart det är en av de bästa. Men som ni vet så växer muskeln av överbelastning och största möjliga överbelastning kommer du inte få av stångcurl. Vad ger då mest överbelastning för biceps tror ni ? Omvända pull -ups så kallade chin-ups så klart. Gör du chins i din ryggträning med omvänt grepp med handflatorna mot dig med ett relativt smalt grepp så belastar du biceps mer än dubbelt så mycket än om du hade kört vanliga klassiska stångcurls. Enkelt och basic.


Självklart är benträningen viktig som ni vet och benen är den bästa muskeln jag har på min kropp. Behöver knappt träna dem längre då de redan är fruktansvärt vältränade. Benen behöver du egentligen inte heller träna på gym såvida du aldrig har tränat dem alls så måste du kanske göra det men av löpning, cykling,backträning och jogging med mera så får benen otroligt bra träning ändå och det räcker även det. Titta på löpare tror inte någon har sett dem med dåliga benmuskler.


Mage har jag också tagit upp innan att den aktiveras i stort sett alla övningar du kör och mycket vid konditionsträning för att hålla kroppen och ryggen rak. Räcker med 2-3 set 1 gång i veckan för magen.


Jag är fortfarande inne i viloperioden så antingen börjar jag i gymmet nästa vecka igen eller veckan efter beroende hur kroppen känner sig. Kör mest konditionsträning nu. Konditionsträning är superviktigt för både hjärta,kropp och själ och den gör återhämtningen effektivare och den minskar depression och annat elände.


Jag kör aldrig ben längre på gymmet utan underhåller mina ben och vadmuskler med enbart konditionsträning vilket funkar kanonbra för mig då jag inte vill ha större ben än vad de redan är.


Alltså kör jag jag bara 2 pass på gymmet i veckan. Tar inte alls mycket tid. Då vilan, kosten och konditionen är dubbelt så viktigare för en vältränad kropp så räcker det med 2 pass styrka i veckan för en vanlig individ.


Konditionen kör jag ett par ggr i veckan då jag har ork. De passen är endast 15 min långa i form av intervall spurter. Bästa förbränningsträningen på kortast tid.


30-40 min styrkepass 2 ggr i veckan blir det i gymmet då jag tränar bröst,axlar och triceps på ena passet och på det andra passet rygg, biceps och mage.


Äter gör jag när jag är hungrig. Försöker äta någorlunda bra nyttig basmat i veckorna och kanske någon fusk måltid på helgerna för att unna mig lite. Vi behöver leva lite också som sagt :)


Dock dricker jag aldrig alkohol. Behöver inte det. Alkohol har aldrig gynnat mig någonsin och jag mår så mycket bättre utan. Livet handlar om att må bra och ta hand om sig själv på bästa sätt och följa sitt hjärta.


Så krångla inte till det för mycket och stressa upp er över eran träning. Ha tålamod och lev ett bra liv i allmänhet så kommer resultaten på köpet. Rom byggdes inte på en dag och det gör inte en bra fysik heller :)


Har ni själv varit ute på en löparrunda vilket var otroligt skönt. MP3 på och sen är det bara att njuta av naturen :)


Ha nu en underbar dag alla fina vänner för det skall jag ha ;)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tobbe bergman - 6 februari 2012 16:55

Till alla mina läsare: byter bloggplats till finest.se   Heter tobbix även där så bara att söka på sajten:) see you all there:) ...

Av tobbe bergman - 5 februari 2012 18:08

Ja då dök den bitande kylan upp då :) Kanske lite för kallt kanske då man fryser till is av att bara röra sig ute :) Men jag klagar inte för det har varit vindstilla och underbart soligt väder :) Tänk vad lite solsken kan göra ibland :)   Varit e...

Av tobbe bergman - 3 februari 2012 16:04

Sitter man vid köksbordet då med min feta mage som vägrar försvinna pga denna förbannade utbrändhet..tar fan kål på mig totalt..inget är roligt längre..orkar inte ens le för fem öre längre..jobbigt att till och med tvinga i sig mat då man inte ens är...

Av tobbe bergman - 27 januari 2012 14:21

Precis som jag pratat om tidigare så vet vi ju att kost tillskott är som ett sandkorn i sahara öknen och att det är för att lura människor på pengar. Vanlig mat räcker för oss naturligt tränande. Tänker ej prata mer om det då det blir för mycket uppr...

Av tobbe bergman - 26 januari 2012 08:58

För att komma på hur jag tränade förr eller vilket upplägg som fungerade bäst för mig för att öka mest i storlek så tog det sin tid. Var tvungen att titta igenom alla mina träningsanteckningar från förr och till slut efter all ansträngning kom jag ti...

Ovido - Quiz & Flashcards