tobbix

Direktlänk till inlägg 16 januari 2012

Måndagens tankar

Av tobbe bergman - 16 januari 2012 16:07

Idag har man gått runt i sina mjukisbyxor och sin hoodtröja med luvan över huvudet och inte gjort någon ting typ. Bara slöat och haft film maraton vilket varit oerhört skönt och avslappnande.


Tänkte gå in på de mest effektiva övningarna när det gäller styrketräning. Jag har byggt min fysik förr som störst med enbart dessa övningar. Det är de som stått för 80 % av min resultat. Nu pga diverse skador från jobb inom flyttbranschen med mera så måste jug nu för tiden begränsa mig lite men hellre träning än ingen alls. Med ålderna är det extra viktigt att tänka på vilka övningar man kör och så vidare.


Bänkpress är en övning som jag aldrig fått bra resultat i men säkert många andra. Alla är vi olika men för mig så tar den inte tillräckligt på bröstmusklerna utan sliter mer ut axlar. Jag kör plana hantelpressar i stället som enligt mig tar minst lika bra om inte bättre då jag i slutet för ihop hantlarna lite så att den blir en blandning av flyes och press övning vilket jag fått bäst resultat av.


Knäböj har jag alltid kört i smithmaskin för stabilitet för min rygg då den förstördes i tidig ålder tyvärr. Fristång utväxlar mer hormoner och är självklart bättre pga att du måste ha stabilitet i så många fler muskler. Jag kör i stället benpress nu för tiden då den är skonsamast för mina onda knän och för min korsrygg och jag får hyfsade resultat även av det.


Marklyft kör jag inte heller längre. I perioder i bland kanske jag kör det men ytterst sällan. Marklyft är den bästa övningen på hela jorden då den tar på i stort sett alla kroppens muskler förutom bröstet om man skall vara lite petig. Marklyft utsöndrar otroligt mycket hormoner i hela kroppen och den gör dig stark i andra övningar på köpet. Marklyft är oerhört krävande och kräver lång återhämtnings tid vid maxlyft. Runt 9 dagar ungefär. Det varierar från person till person men är ett snittvärde som är bra att gå efter. Marklyft sliter hårt på nervsystemet så att köra dem i perioder är att rekomendera då jag själv kört slut mig på denna tunga men effektiva övning.


Basövingar aktiverar inte EN muskel utan flera vilket gör att man inte behöver köra så mycket mer än basövingar. Mycket vila krävs dock om man väljer att endast köra dessa övningar.


Vill du bli stor och grov så kör dessa övningar då dessa kommer stå för 80 % av dina resultat.


Men alla andra små muskler då som ex armar och traps och så vidare då ? Fråga er själva om era traps kommer vara små då du ex reppar 3 ggr din vikt i mark eller om dina biceps kommer vara små om du kör chins med 50 kg extra vikt runt midjan. Kör ni basövningarna prickfritt så klarar ni er långt. Jag lovar. Det är nästan så man är sugen själv på att börja köra dem igen men måste tänka på min kropp och mina skador så undviker nog det ändå. Vill inte sitta i rullstol innan man är 40:)


Ett schema där endast marklyft,knäböj ,bänkpress, millitärpress och chins i olika former ingår räcker gott och väl. Jag lovar. Självklart behöver bålen och vaderna vara starka och vältränade i dessa enormt krävande övningar så ni som inte har utvecklat dem tillräckligt kan träna 1 övning stående tunga vadpressar och 1 övning viktbaserad magövning då dessa muskler hjälper till att hålla kroppen rak och stabil.


Jag kör alltid min ryggträning med dragremmar då jag kan hantera mer vikt och mer vikt ger större muskler. Mina underarmar blir starka av alla pressövningar och är starka sedan år av flyttningar. Vill ni ha starkare grepp men mindre muskler kör utan. Vill vi ha starkare grepp i alla fall så kör lite greppträning eller repklättring.


Lycka till :)


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tobbe bergman - 6 februari 2012 16:55

Till alla mina läsare: byter bloggplats till finest.se   Heter tobbix även där så bara att söka på sajten:) see you all there:) ...

Av tobbe bergman - 5 februari 2012 18:08

Ja då dök den bitande kylan upp då :) Kanske lite för kallt kanske då man fryser till is av att bara röra sig ute :) Men jag klagar inte för det har varit vindstilla och underbart soligt väder :) Tänk vad lite solsken kan göra ibland :)   Varit e...

Av tobbe bergman - 3 februari 2012 16:04

Sitter man vid köksbordet då med min feta mage som vägrar försvinna pga denna förbannade utbrändhet..tar fan kål på mig totalt..inget är roligt längre..orkar inte ens le för fem öre längre..jobbigt att till och med tvinga i sig mat då man inte ens är...

Av tobbe bergman - 27 januari 2012 14:21

Precis som jag pratat om tidigare så vet vi ju att kost tillskott är som ett sandkorn i sahara öknen och att det är för att lura människor på pengar. Vanlig mat räcker för oss naturligt tränande. Tänker ej prata mer om det då det blir för mycket uppr...

Av tobbe bergman - 26 januari 2012 08:58

För att komma på hur jag tränade förr eller vilket upplägg som fungerade bäst för mig för att öka mest i storlek så tog det sin tid. Var tvungen att titta igenom alla mina träningsanteckningar från förr och till slut efter all ansträngning kom jag ti...

Skapa flashcards