tobbix

Alla inlägg den 15 december 2011

Av tobbe bergman - 15 december 2011 12:36

Det gäller inte att träna hårdast utan smartast. Börjar muskeln sluta växa eller resultaten avta så kanske du du rent ut sagt är övertränad.


Enklast är att lyssna på kroppen för att förhindra detta.


Många som tränar idag har besatta scheman som de följer slaviskt och de kan inte byta dagar då de får för sig att allt raserar. Ett slaviskt schema funkar inte i längden då kroppen till slut säger ifrån. Är du trött så är du trött och är du pigg så är du pigg. Träna helt enkelt när du har ork.


En viktig sak till är att ett par ggr per år ta en hel vecka ledigt helt från all form av träning för att kunna få så bra resultat som möjligt. Då det inte bara är musklerna som behöver återhämtas utan även nervsystemet så är detta ett måste. Jag rekomenderar att efter max 8 veckors träning ta en vecka ledigt.Då menar jag helt ledigt från all sorts träning och även cardio. Men fortsätt att ät bra är viktigt för så bra resultat som möjligt. Många struntar då i nyttig mat under viloveckan vilket bara förstör resultaten du byggt upp.


Du skall alltid ha träningvärk dagen efter i de muskler du tränat. Minskad träningsvärk har egentligen inte med att du vant musklerna vid träning utan att den är helt återhämtad sen sist du tränade den och nu bryts den ned igen vilket orsakar små muskelskador på muskeln vilket vi i sin tur kallar träningsvärk.


Jag brukar som minum rekomendera att om du kör varje muskel tillräckligt strikt och hårt per pass och till utmattning/failure så är en gång per vecka eller var sjunde dag max för bäst resultat. Men som sagt det gäller att lyssna på kroppen. Jag kör i perioder varje muskel var nionde dag vilket egentligen fungerat bäst på mig. Alla är vi olika men 7-9 dagar vila är mitt råd. Cardio kan du köra max 3 ggr i veckan det räcker gott och väl om du äter bra mat i allmänhet. Lugna promendader funkar fint. Vill du ändå ha supersnabba reusltat så är intervall cardio på 16 min ett tips. Men man bränner ut sig lätt på sådan cardio så dra det till en minum i så fall på ungefär 2 ggr i veckan är mitt råd här.


Visst att titta sig i spegeln för jämnan kan ju vara intressant och se hur man förändrar sin fysik. Men överdriv det inte. Du vet la vem du är efter alla dagar du ser dig själv i spegeln :) Att gå efter vågen är också dumt tycker jag då muskler väger mer än fett och viktupp gång eller nedgång blir oftast fel mätt om man går efter vågen. Vill man veta exakt fettmängd på kroppen så rekomenderar jag en kaliber mätning i så fall.


Tänkte även påpeka lite om att många är undernärda idag. Då menar jag inte att man inte äter utan att man äter fel helt enkelt. Många räknar slaviskt kolhydrater, proteiner och fetter men glömmer bort vikig näring som grönsaker och frukt som innehåller mängder av viktiga mineraler och vitaminer som våra kroppar behöver. Kan säga så här att undviker du frukt och grönt och rikligt med vätska (vatten ) så kommer du inte heller kunna bygga en perfekt kropp så enkelt är det. Kroppen behöver balans av all näring, träning och motion.


Tänkte även gå in lite på magträning som många överdriver så otroligt mycket idag. Tänk så här : magen är med och arbetar och håller ryggen rak och stabiliserar hela din kropp dagligen. Spelar ingen roll vilken muskel du kör för magen är med hela tiden för att stabilisera kroppen under övningen. Behöver du magen 1000 tals situps för bra resultat? Skulle inte tro det. Självklart skall du träna den men kör du den tillräckligt hårt var 7-9 dag så räcker absolut 3 set ex benlyft för hela magen. Resten kretsar egentligen bara om diet eller rättare sagt dieten är den som får dina magmuskler att synas och det är inte förrän du ligger riktigt lågt i fettprocent de syns som mest och på den mängden fett kan du inte gå i året runt då det är skadligt men ett par veckor funkar fint.  Slutsats: Träna magen hårt 3 set , 1 övning var 7-9 dag och kör en strikt diet efter du byggt upp den ordentligt så lovar jag bra resultat. 8-12 reps är det bästa för just magen då den skiljer sig från resten av kroppens muskler. Långsamma hårda kontraktioner så du behåller spänningen seten igenom.


Jag skall nu ta ledigt från gymmet i 11 dagar då jag känner jag behöver det. Ladda batterierna lite :)


Hoppas ni annars haft en bra dag idag för det har jag haft :)


Stay strong and be healthy :)




Ovido - Quiz & Flashcards