tobbix

Direktlänk till inlägg 26 januari 2012

tränings split och kungen av alla övningar

Av tobbe bergman - 26 januari 2012 08:58

För att komma på hur jag tränade förr eller vilket upplägg som fungerade bäst för mig för att öka mest i storlek så tog det sin tid. Var tvungen att titta igenom alla mina träningsanteckningar från förr och till slut efter all ansträngning kom jag till slut fram till det bästa upplägget som fick mig att växa som mest.


Tro det eller ej det var inte när jag tränade 6,5,4 eller ens 3 dagar i veckan. Det var när jag tränade 2 dagar i veckan och delade upp kroppen i 2 delar. Det är ett upplägg jag kommer köra när jag är frisk igen och ett upplägg som ger mig tid till massor av övriga intressen i mitt liv. Det gör en inte uppstressad att jag måste köra så många pass i veckan. Ju snabbare du kör igenom kroppen desto bättre är det.


Samtidigt tittade jag igenom vilka övningar jag gjorde då och hur mycket med mera. Det var få set och mycket tunga vikter för att bli så stor och stark som möjligt. Passen var korta men hårda och intensiva. Passen tog max 40 min eller mindre och med den tiden hindrar du kroppen från att börja producera kortisol som är muskelnedbrytande och ökar stressen på din kropp. Med dessa korta pass kunde jag hålla hög intensitet utan att styrkan blev lidande passet igenom.


Jag prioriterade bort alla onödiga isoleringsövningar och maskinövningar och körde enbart fria vikter och sammansatta övningar som tog flera muskler samtidigt. Jag slapp onödiga små muskler att träna då de fick tillräckligt med stryk i basövningarna.


Bänkpress ersatte jag med hantelpress då jag tyckte hantlarna får dig att göra längre och bättre rörelser för bröstmusklerna och du kan squeeza till dem i toppen vilket fungerat bättre för mig. Bänk är inte bra i längden då den förr eller senare ökar skadorna i axlarna även om du kör dem korrekt.


Men bortsett från detta så bestod passen av marklyft, knäböj,pressar över huvudet och chins av olika slag.


Skulle jag endast kunna köra en enda övning för resten av mitt liv och det var den enda övningen jag kunde göra så skulle jag utan tvekan välja Marklyft. Det är den mest anabola övningen du kan göra för kroppen. Den är kroppens mest naturliga rörelse. Att lyfta en vikt från golvet kan inte bli mer anabolt. Du aktiverar typ hela kroppen med marklyft och därför skulle du kunna klara dig på endast den övningen. Bröstmusklerna är den enda muskeln den inte aktiverar. Ju starkare du blir i marklyft ju starkare kommer du märka att du blir i alla andra övningar.


Det är en av de mest krävande övningarna och ett maxlyft kräver upp till 9 dagars vila. Min rekomendation är att köra mark vartannat pass och köra ex knäböj varannat emellan eller någon annan övning som benpress. Benpress kör jag då den är mer snäll mot mina skadedrabbade knän av alla år inom flyttbranschen.


Ni som vill ha bred och stor nacke kommer få det på köpet av mark. Tjurnacke eller inte det får ni i alla fall så länge ni kör marklyft :)


Kör man mycket böj och mark så behöver ni heller inte träna magmusklerna. De aktiveras så grymt mycket av dessa övningar så extra träning för dem är onödigt. Vader behövs knappast heller då man kör dessa övningar så länge man inte är extremt svag i dessa partier så kanske mage o vader kan vara bra att träna upp innan ni ger er på mark o böj. Min mage och mina vader är av bästa klass så behöver knappt träna dem längre. Något tungt pass en gång i månaden för mage eller vader kan hända ibland men absolut inte mer.


Många underar om man skall använda dragremmar i marklyft eller inte. Det beror på. Vill du ha ruskigt starkt grepp och stora underarmar o bli stark i armbrytning så kan det vara att föredra att köra utan dragremmar. Men vill du bli så stark som möjligt i mark och lägga på dig så mycket muskler som möjligt utan att tappa greppet så är mitt tips att använda ett par slitstarka dragremmar.


De som säger till er att man skall köra marklyft med en hand framåt och en hand mot dig strunta i det. Dels så kommer du i längden lyfta så du får obalans och du ökar risken att dra av bicepsfästet då biceps belastas onödigt mycket med den supinerade handen. Greppa stången naturligt med handflatorna mot dig.


När du kör marklyft så skall du pressa med benen rakt igenom hela lyftet i stort sett för att inte belasta diskarna i ryggen felaktigt och onödigt mycket. Ett par svaga ben gör dig svag i mark så jag antar ni tränar ben i övrigt. Ju starkare ben ju mer vikt klarar ni i mark punkt slut.


I slutet av övningen skall ni inte luta korsryggen bakåt som en del gör utan ni skall sluta rörelsen när ni står helt rakt upp. Det enda ni skall göra i slutet samtidigt som ni står rakt upp är att dra bak axlar och rygg musklerna lite grann förr att aktivera ryggen så bra som möjligt.


Lycka till :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tobbe bergman - 6 februari 2012 16:55

Till alla mina läsare: byter bloggplats till finest.se   Heter tobbix även där så bara att söka på sajten:) see you all there:) ...

Av tobbe bergman - 5 februari 2012 18:08

Ja då dök den bitande kylan upp då :) Kanske lite för kallt kanske då man fryser till is av att bara röra sig ute :) Men jag klagar inte för det har varit vindstilla och underbart soligt väder :) Tänk vad lite solsken kan göra ibland :)   Varit e...

Av tobbe bergman - 3 februari 2012 16:04

Sitter man vid köksbordet då med min feta mage som vägrar försvinna pga denna förbannade utbrändhet..tar fan kål på mig totalt..inget är roligt längre..orkar inte ens le för fem öre längre..jobbigt att till och med tvinga i sig mat då man inte ens är...

Av tobbe bergman - 27 januari 2012 14:21

Precis som jag pratat om tidigare så vet vi ju att kost tillskott är som ett sandkorn i sahara öknen och att det är för att lura människor på pengar. Vanlig mat räcker för oss naturligt tränande. Tänker ej prata mer om det då det blir för mycket uppr...

Av tobbe bergman - 24 januari 2012 11:24

Anledningen till att jag skriver om massa misstag i träningen är för att jag vill lära andra om alla mina misstag jag gjort och även samtidigt lära er att komma i form på rätt sätt. Av misstag lär man sig.   Jag har i flera år tränat perfekt på g...

Ovido - Quiz & Flashcards