tobbix

Direktlänk till inlägg 14 januari 2012

Lev !!

Av tobbe bergman - 14 januari 2012 10:17

I hela mitt liv har nog det mesta kretsat kring träning och kost ..för mycket för de resultaten man fått.. hade jag ägnat mindre tid till detta så hade jag nog sett bra mycket bättre ut idag ..men än är det inte för sent att börja leva ..bättre sent än aldrig..


Alla kroppar är olika skapta.. vi kan aldrig jämföra oss med någon annan ..det finns personer som växer snabbare,saktare, är större eller mindre och har olika livs stilar ..Hur du lever och hur just du är född det är de förutsättningarna du skall träna efter och ingen annans..


Du kan få minst lika bra resultat om inte bättre om du bara tränar hårt 1 gång i veckan till skillnad från någon som kanske kör 5 ggr i veckan..


Det handlar inte om att träna så mycket som möjligt eller att vistas på gymmet så länge som möjligt .. det handlar om kvaliteten i passen.. kör du korrekt strikt teknik och kör riktigt hårt med mycket vila emellan passen så räcker det otroligt långt..ju längre du tränat och ju perfektare teknik du har i övningarna desto längre vila behöver du ..varför ? jo för att du då bryter ner muskeln så mycket mer.. är du nybörjare och inte lärt dig att bryta ner muskeln tillräckligt så klarar du säkert att träna oftare men du behöver inte det heller egentligen..det viktigaste är att lära sig rätt från början..


Kostmässigt vill jag påpeka att det är mer än dubbelt så viktigare att äta kolhydrater (rätt sådana) än att äta protein. Proteintillskott och överdriven konsumtion på detta näringsämne är bortkastad tid och skadar bara din kropp och du riskerar bland annat att kanske få njurproblem med mera. Sanningen är att vätskebalansen ,kolhydraterna och fetterna är mer viktiga. Skippa proteinpulver då detta är en av de största myterna som kommit ut på marknaden.


När det gäller träningen så är VILAN och MATEN minst 80 % av dina resultat du kommer att få. Vad blir kvar då ? 20 % träning är otroligt lite. Mer behövs inte.


Som jag sagt tidigare så är det 2 saker som kommer avgöra om du får bra resultat eller inte. Nr 1 Du måste äta tillräckligt näringsmässigt. 2 Överträna inte. Dessa två saker har jag misslyckats med år efter år under hela min träningskarriär. Därför kanske jag växte som bäst i början av min karriär.


Jag har nu vilat 1 vecka från gymmet och mer blir det och jag har börjat äta otroligt mycket mer mat. Det var som att trycka på en knapp. Börjar växa som ogräs och börjar till och med se fräschare ut och tro det eller ej bränner fett som aldrig förr och det av att inte knappt röra på mig. Ju mer mat ju mer förbränner du och ju mer du vilar ju mer fett förbränner du. Svårt att tro men det är sant. En balansgång med allt är det som krävs.


Bli inte besatt av träning och måltider som jag blivit. Det gör dig så isolerad från omvärlden i längden. Gör de saker du tycker är roligt. Ät och var glad när du är hungrig, vila och sov när du är trött och träna endast när du har tid , har energi och känner dig 100 % återhämtad vilket inte då blir särskilt ofta och resultaten kommer däremot bli otroligt bra.


Ser även de och det gällde även mig förr och det är att bli besatt av ett visst schema. Du måste träna si och så många dagar och det måste va speciella dagar. Det håller inte i längden och det blir för inrutat och du tröttnar och kraschlandar till slut. Ska du ex träna måndag och du är trött då så vila. Strunta i bestämda dagar utan lyssna på din kropp i stället. Du krymper inte om du vilar och tränar du när du är trött kommer du bara bryta ner kroppen ännu mer i stället för att bygga upp den som för oss är målet.


Lev i stället för det kommer jag göra resten av mitt liv nu. Njuta av så mycket mer än att bara träna. Maten och vilan är enkel så den kommer inte ta någon tid alls för mig. Träna gör jag för att underhålla kroppen och som sagt när jag är utvilad och har tid.


Lycka till mer eran träning :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tobbe bergman - 6 februari 2012 16:55

Till alla mina läsare: byter bloggplats till finest.se   Heter tobbix även där så bara att söka på sajten:) see you all there:) ...

Av tobbe bergman - 5 februari 2012 18:08

Ja då dök den bitande kylan upp då :) Kanske lite för kallt kanske då man fryser till is av att bara röra sig ute :) Men jag klagar inte för det har varit vindstilla och underbart soligt väder :) Tänk vad lite solsken kan göra ibland :)   Varit e...

Av tobbe bergman - 3 februari 2012 16:04

Sitter man vid köksbordet då med min feta mage som vägrar försvinna pga denna förbannade utbrändhet..tar fan kål på mig totalt..inget är roligt längre..orkar inte ens le för fem öre längre..jobbigt att till och med tvinga i sig mat då man inte ens är...

Av tobbe bergman - 27 januari 2012 14:21

Precis som jag pratat om tidigare så vet vi ju att kost tillskott är som ett sandkorn i sahara öknen och att det är för att lura människor på pengar. Vanlig mat räcker för oss naturligt tränande. Tänker ej prata mer om det då det blir för mycket uppr...

Av tobbe bergman - 26 januari 2012 08:58

För att komma på hur jag tränade förr eller vilket upplägg som fungerade bäst för mig för att öka mest i storlek så tog det sin tid. Var tvungen att titta igenom alla mina träningsanteckningar från förr och till slut efter all ansträngning kom jag ti...

Ovido - Quiz & Flashcards