tobbix

Alla inlägg under augusti 2011

Av tobbe bergman - 26 augusti 2011 08:35

Vaknat då och som vanligt har man drömt massa bad dreams..antingen jagar man eller så blir man jagad, hämnd och bara negativa dreams:( Inte roligt att vakna upp till :(


Tycker även det är sorgligt att det finns så många falska vänner där ute eller om man ens skall kalla dem vänner..Den värsta sorten av dem alla är de som söker tröst när de  själva mår dåligt eller inte har någon för tillfället att söka tröst hos..Sen när de mår bra i sitt liv igen ja då struntar de blanka fan i en..Dont need them..so fuck of..


Dagens höjdpunkt idag är lasse stefanz.. jajamen ni hörde rätt.. ikväll spelar de äntligen och det ska bli underbart att se dem .. var ett år sen sedan sist nu ..kommer bli great:)


Ha en underbar helg till er alla :)

Av tobbe bergman - 22 augusti 2011 09:44

Vet att många där undrar vad skall man äta och hur mycket skall man äta och när skall man äta.. frågorna är många när det gäller vad man skall stoppa i sig när man tränar.. Många blir helt besatta av alla idiot diet metoder de ser på reklam, tidningar och andra ställen..Vilken stress det gör på en människa att då känna sig besatt av vissa metoder.. för guds skull lev livet enkelt när det gäller träning och kost..Jag brukar säga utgå från din egen kropp och ingen annans..träna när du är utvilad och ät när du är hungrig..svårare kan det inte bli..


Självklart måste du äta mer än vad du förbränner för att lägga på dig muskler och äta mindre än du förbränner för att bränna fett..För att öka i muskler måste du överbelasta dina muskler med tyngre vikter..för att bli större måste du bli starkare..simpelt och enkelt..Tro inte heller att du ska träna lätt när du sen börjar din diet..fortsätt att köra tungt för det sista vi vill är att förlora muskler under en diet..Och ni som tror där ute att man kan börja diet innan man ens byggt upp några muskler ställ er då frågan hur mycket muskler har ni då kvar då ni dietat..


Börja i rätt ände..bygg upp dina muskler först och sen dieta..simpelt enkelt och du behöver inte bli stor och fet bara för att du ligger lite högre på kalorierna utan det handlar om att äta rent och simpelt..Äter nu normal basföda så är risken större att du bygger muskler utan att för den skull lägga på dig massa fett..


Självklart kan man nån dag i veckan ta sig en bit pizza eller annat smått och gott så länge man i övrigt äter bra och tränar hårt och motionerar..Annars är det stor risk att man tröttnar totalt efter ett tag.. följ något som du vet kommer följa kontinuerligt och regelbundet och inte något för en månad eller dylikt..


Ät för guds skull det som är gott och känn dig inte tvingad att äta en viss föda bara för att någon dum idiot sagt att detta skall du äta..Jag brukar tänka så här: det finns massviss med nyttiga kolhydratkällor, massor av nyttiga proteinkällor och massor av nyttiga fettkällor.. bara att välja och vraka och kör på det du tycker om..


Personligen när jag tränade hårt förr så åt jag max 4 ggr om dagen eller oftast 3 ggr..Enkelt..i varje måltid ser du bara till att du får i dig det du behöver..Jag brukar köra en rejäl frukost, ett litet mål på gymmet, en bra middag och sist ett kvällsmål..Målet på gymmet är inte heller nödvändigt egentligen utan du kan lugnt åka hem och äta din middag hemma..Så känn ingen stress över detta..Detta är inviduellt och personligt..Du startar i stort sett igång din återhämtningen snabbare om du tar lite protein och några snabba kolhydrater efter gymmet men så länge du inte är en elitbyggare på topnivå så känn er inte tvingade till det..


Träna som sagt när du är utvilad och känn inte press över ett visst schema att du måste ta dig till gymmet den dagen för annars så krashar hela din plan..det är bara nyttigt att vila.. lyssna på din kropp.. jätte enkelt..Hinner du inte en viss vecka köra igenom alla muskler på en vecka fortsätt veckan efter och ta igen det du missat..vi vet ju vad vi pratat om innan att det är regelbundheten som är det viktiga..


Allt för många stressar upp sig över att de ska se ut på ett speciellt sett en viss månad och lägger upp allt i siffror och tabeller ..Se det som en livsstil i stället något du håller på med för att må bra och se bra ut..Tid stressar bara upp dig.. låt det ta tid och tänk ej det händer ju inget ja ser inga resultat..Det tar tid ..det tar lång tid att bygga upp en bra fysik så just därför jag menar att se det som en livsstil och sluta titta dig i spegeln varje dag för du vet ju vem du är ändå eller hur :)


Ta inte med dig aggression, stress och negativa tankar in i gymmet för att tro att du kan träna bort dem..Det ger bara sämre träningspass och sämre resultat..Stress bryter ner dina muskler mer än vad du tror ..


Njut av erat liv, le åt varandra och ha en positiv inställning för det kommer man långt med..ha en bra dag alla goa vänner..tobbix :)

Av tobbe bergman - 17 augusti 2011 09:57

Många tror att en bra fysik får man över en natt och att det räcker att träna ett par månader och sedan är man i form..Så länge du inte vräker i dig tillväxthormoner så är så inte fallet och även om du skulle göra det så blir du inte en stjärna över en natt..


Det tar många många år av regelbunden träning där du äter prefekt, motionerar regelbundet och lyfter vikter kontinuerligt.. Det kan ta upp till mellan 5-10 år innan du har en superprefekt atletisk kropp..Bodybuilding är en av de tuffaste tekniksporter man kan ge sig in på..


Vill du ha en perfekt fysik ja då får du tänka om med andra ord och offra saker som du ev tycker är roliga i ditt nuvarande liv..Du bör fokusera på träningen från morgon till kväll om du skall komma någon vart..


Jag har aldrig själv lyckats hålla det så strikt ..Det har som sagt varat längst i 1 år och när jag då började få en perfekt fysik ja då la man av och började med festandet och annat som sätter käppar i hjulen för ens resultat som man byggt upp..


Alkohol och en dålig kost förstör i stort sett hela din träning då den bryter ner dina muskler totalt ..


Kontinuerlig träning med vikter på gymmet, bra kost varje dag och regelbunden motion är det som gäller om du vill komma någon vart..


Den första regeln till din nya fysik är den största och viktigaste av dem alla och det är att ha tålamod.. Du får ingen perfekt fysik över en natt och att dag ut och dag in pressa sin kropp får inte dina muskler att växa.. Håll tillbaka lite och vila ordentligt för bakom varje hårt träningpass tar det som sagt lång tid att återuppbygga dina muskler igen och det är inte förrän de har återhämtat sig helt och hållet du kan pressa dem igen och då skall du pressa dem lite mindre än vad du gjorde sist..så en variation med lätt o tung träning är jätteviktigt och särskilt för nervsystemet som tar dubbelt så lång tid som musklerna när det gäller återhämtning..Och särskit viktigt är det om du då är naturlig atlet..


Det finns mycket saker som påverkar över hur mycket du kan träna och hur mycket vila du egentligen behöver.. Lyssna på DIN kropp och inte hur andras kroppar svarar.. alla är vi uppbyggda olika och har olika livsstilar som påverkar våran återhämtningsförmåga..


Stressar du ? Jobbar du mycket ? Sover du tillräckligt? Hinner du äta ordentligt? Det är några exempel du bör ta hänsyn till om hur just DU lägger upp dina träningspass..


Hinner du inte äta 6 ggr om dagen så anpassa dina måltider till din förutsättning i stället och ät då i stället 3 ggr men större måltider.. Att mer måltider skulle vara bättre är en myt och det påverkar aboslut inte din ämnesomsättning..Det är kosttillskottsindustrin som vill tjäna pengar på just det om ni inte redan visste det..


Likså när det gället träningen att kan du bara träna 2 ggr i veckan i stället för 4-5 ggr gör det och anpassa din träningssplit till just detta.. Kör då helkroppspass för det är bättre med lite träning än ingen alls och man skall inte känna sig tvingad till ett speciellt schema..Det är regelbundheten som är det viktiga i det långa loppet..


Även när det gäller konditionsträningen så behöver du inte löpa arslet av dig för att bränna fett och tro att mer är bättre.. Du kommer otroligt långt på vanliga powerwalk promenader genom berg och dal och genom skog på ca 20-30 min 3-4 ggr i veckan.. så länge du gör det till en regelbundhet..


Det största misstaget många gör i sin träning är att följa de kända atleterna träningspass och tro att man då skall få lika bra reultat som dem bara man följer deras program men då kan jag säga att det är raka vägen in i överträningsfasen och som sedan vanligtvis leder till att du kör slut på dig och bränner ut dig..Alla har vi gjort dessa misstag och inklusive jag..


När det gället kosttilsskott så är det en av världens största ledande marknader..De känner miljontals kronor varje dag på att få just dig att köpa deras produkter när det i verkligheten ligger till så att det är vanlig kost som gäller som bas när vi kommer till vad vi skall äta..


Vet du med dig att du får i dig all näring vilket du oftast får om du äter en vanlig balanserad kost som utgår från tallriksmodellen ja då behöver du inte köpa en massa piller eller pulver och tro att du får bättre resultat för det..Skulle jag rekomendera något kosttillskott om du nödvändigtvis behöver det så är det protein då det är det viktigaste att äta då tränar mycket då det är musklernas byggstenar men som sagt behöver du lite av allt för att våran kropp skall fungera optimalt.. lagom mängd av kolhydrat, protein och bra fetter och vitaminer och mineraler så fungerar vi ju också optimalt eller hur..


Även vatten är viktigt att dricka.. Undvik koffeinhaltiga drycker som både gör dig seg och uttorkad och påverkar dina träningspass..


Vet du med dig att du inte kan få i dig tillräcklig med protein så kan det ev vara nödvändig med kosttilskott i det fallet men sen så låter er inte luras heller att kroppen behöver mängder med protein för att växa.. Allt för höga doser svettas kroppen bara ut eller gör sig av på annat sätt..Du behöver egentligen inte mer än 2gr/kg kroppsvikt då du tränar hårt du skulle till och med kunna klara dig på mindre..


Sist men inte minst och även en av de viktigaste sakerna att tänka på för att få en bra fysik..kör med superkorrekt teknik (tar lång tid att lära sig i början ) , ha tålamod och LYSSNA PÅ DIN KROPP och arbeta med den muskeln du skall träna och inte med det du inte skall träna..


Så mycket kunskap man sitter på då man läst kost, träning och hälsa bode man ju nästa arbeta lite extra som PT..Fast då behöver man ju va licencerad och gå massa jobbiga utbildningar igen :(  Likaså när det gäller musiken skulle man ju också vilja jobba inom då man även där lirat musik sedan man var 12 år ungefär .. Utbilda sig mer inom det känns också lite motigt men man borde ju följa sina intressen för livet är allt för kort för att slösas bort på tråkiga saker som man inte tycker om eller hur ? Studioteknik skulle också vara något i think men får se lite för njuter just nu bara av min underbara ledighet:)


Blev ett par öl igår men ingen krogrunda.. satt mest hemma och njöt på min balkong i solskenet och relaxade:) Men i kväll är det lilllördag så då blir det nog en liten krogrunda med en god vän till mig :) Jobbat så mycket så gäller att passa på att leva lite också och särskilt innan det är dags för att börja träna igen då man inte gjort det på något år nu :) 1 sept är startdatum så får se om jag lyckats hålla det :) Körde ett litet hemma pass igår med mina elastiska band.. kan knappt röra mig av min träningsvärk.. dock så söp jag ju bort passet så var ju kanske lite onödigt då det gick så bra :)


Vart tog solen vägen ? Igen sol och bara mulet och grått och trist men varför skall man sörja bara för det för man gör ju dagen till vad man vill till eller hur ? Alla dagar har sin charm och det är hur man gör dem till som är det viktiga :)


Ne nu har jag skrivkramp blev ett ganska lång bloggande idag men kul ibland och dela med sig av sina ideer tilla andra människor där ute:)


Ha en underbar dag för det skall jag ha ..Adios amigos :)

Av tobbe bergman - 14 augusti 2011 22:07

2006 brände jag ut mig för första gången och var sjukskriven i drygt 1 års tid:(

2011 dvs i år brände jag ut mig för andra gången och denna gången ännu mer än vad jag gjorde sist:(


Varför drabbar detta just mig för:( Man trivs kanon på sitt jobb och äntligen hittat något man verkligen vill jobba med och så blir det så här :( Tyvärr så började redan symtomen i höstas efter allt slit med pluggandet då man satt uppe halva nätterna och pluggade utan sömn.. sedan direkt in i 100 % arbete med mera därtill ..

Anledningen till detta är att jag stressar som en idiot rätt ofta och både kroppen och hjärnan går på högvarv.. Tyvärr drabbades också sömnen av detta och i och med att jag då samtidigt gick skift dvd kvällsarbete och direkt dagsarbete dagen efter med några timmars mellanrum så var det massvis med nätter jag inte sov något alls dvd 0 timmar i stort sett..Kroppen kändes slöare och slöare för varje dag..


I samband med hög stress, ingen sömn så drabbades jag givetvis av ångest neuroser och nu till slut av fruktansvärda panikångestattacker och hjärtklappning och värmevallningar :( Hostar även som en gris av denna utbrändhet:(

Min hjärna är så trött att jag knappt orkar prata.. Efter jobbet åker jag bara hem och isolerar mig och orkar inte ens vara med kompisar :(


Har nu i slutskedet börjat med nadakupunktur för min sömn vilket hjälpte hyfsat bra och jag har börjat sova bättre då jag försökt minska stress och lägga mig samma tid varje dag.. men har märkt att allt var för sent då jag som sagt redan bränt ut mig och gått in i väggen totalt..


Den höga stressen har som sagt gett mig utbrändhet, kronisk sömnbrist, huvudvärk varje dag, svettningar, generell ångest (GAD), panikångest, hjärtklappning, social fobi, hosta, hörsel och syn hallucinationer, dimmsyn, yrsel med mera därtill.. Detta har jag nu gått med under lång tid men ändå fortsätter man arbeta och slita ut sig.. men vad skulle man göra..får inga pengar från ingenstanns och som jag är som person så vill jag alltid visa framfötterna och inte visa mig svag för någon utan vill ha bra omdöme att man gjort ett bra jobb vilket jag även fått höra av mina underbara jobbakompisar..


Att må illa ständigt är ingen skön känsla heller :( I veckan blir det att försöka ringa någon läkare och se vad de säger om man kan få bli sjukskriven ett tag och hoppas på att man får sjukpenning så man slipper att bo på gatan.. Har ju både lägenhet, räkningar , mat med mera att betala varje månad och det stressar mig ännu mer.. orkar inte ens motionera eller träna längre som jag tyckte så mycket om innan..


Jag är även den bästa person att lyckas hålla mycket stängt inom mig och verka glad på utsidan medan insidan är käpp rätt åt helvete :(


Kämpade nu in i det sista och nu i kväll var sista arbetsdagen för mig på ett tag..beroende på om man blir sjukskriven eller inte.. annars blir man ju tvungen att arbeta tills man får hjärtinfarkt och ännu ondare i hjärtat än vad man redan har och kanske avlider på kuppen :(


Sorgliga är att man kanske dämpar all denna oro och ångest och depression som man fått av utbrändheten med en massa alkohol vilket i sin tur inte heller är bra.. Det bästa vore nog att bara vila och inte tänka alls och försöka varva ner min hjärna och kropp som för tillfället går på högvarv..


Hoppas att jag klarar min ekonomi om f-kassan är snälla och att det finns jobb till en när man är helt återställd igen när man nu blir det :(


Ha det underbart alla goa vänner och var rädda om er och eran hälsa ..

Av tobbe bergman - 14 augusti 2011 09:00

I kväll är det sista arbetspasset då för mig för sedan blir det äntligen semester.. Inte haft semester på flera år.. Hur lång tid semestern blir har jag ingen aning om men det lutar mot omkring 1 år ungefär:) Så det blir party varje dag i ett år kan man säga.. måste ta igen alla missade dagar jag missat under sådan lång tid :)


Så efter jobbet idag blir det nog en liten krogrunda i think :) någon som är sugen ?


Ha en bra dag gott folk:)

Av tobbe bergman - 11 augusti 2011 16:28

Aldrig har jag varit så sugen på att börja träna igen sedan man inte tränat på snart 2 års tid :(

Som de flesta vet så tar det tid att bygga upp en bra fysik.. allt skall fungera till 100% ..

Kosten är A och O och är man då villig att hoppa över alkohol,sötsaker och mer därtill för att uppnå sina mål..Jag vet hur kämpigt det kan vara då jag själv vart där och det har då blivit att man tränar ett par månader för att sedan leva ohälsosamt ett par månader osv..så kan det hålla på men då kan ma lika väl strunta i att leva hälsosamt eller få den fysik man vill ha .. att bygga muskler som ni vet tar tid..lång tid och det gäller att ha tålamod..Det är inte förrän man tränar kontinuerligt och sköter sömn, mat och träning perfekt från 1 år och framåt man kan förvänta sig att se mycket vältränad ut så vida man inte vill fuska sig till det vill säga men det är andras buisness och inte min..


Har ni någon gång hört begreppet "less is more" med andra mindre är mer eller ger mer.. Det är precis vad det gör också.. Jag vet själv att när man var ung och dum begick alla dessa mistag med att överträna sig..Man trodde att ju mer man tränade ju mer muskler fick man ..men så lätt är det faktiskt inte.. muskler kräver tid för att återuppbygga sig och ännu mer tid behöver de om du är en natural bodybuilder..Detsamma gäller även psyket och nervsystemet som tar dubbelt så lång tid som musklerna för att återhämta sig.. Så vila med gott samvete är ett gott råd till alla gymtränande där ute..


Muskelbygge är också en av världens svåraste sporter man kan ge sig in i .. det är en tekniksport som tar tid att lära sig när det så väl gäller att bana in perfekta rörelser och behärska perfekt teknik.. Tog även mig många år att lära mig men som tur är så lär man sig av sina misstag.. Ja kan säga så här att kör du perfekt teknik med 1 kg så får du bättre resultat än om du skulle köra fel teknik med 20 kg så enkelt är det..


Jag har själv läst både kost och träning nu i snart 13 år så kan i stort sett det mesta när det gäller kost och träning.. Men som sagt man lär sig nytt hela tiden och man utvecklas även inom detta område..Samma sak med mitt andra intresse musiken .. Dessa två saker kan jag prata om i evigheter för att jag brinner så mycket för dessa intressen ..Tar gärna emot frågor om någon undrar något om när det gäller musik och även träning och kost..


Nu ser man ju ut som ohälsan själv då man legat på latsidan för möe pga för mycket jobb... Men ska försöka att så småningom börja igen och då ska det inte bli några uppehåll utan skall försöka göra träningen och även musiken till en livsstil och inte något som är kortvarigt


Sist men inte minst glöm för guds skull inte bort konditions träning vilket jag gjort i många år men bättrat på nu det senaste..Jag brukar säga så mycket som du tränar styrka lika mycket skall du träna kondition .. enklast är att lägga konditionen på lediga dagar så slipper man bli rastlös och samtidigt kan man fokusera på en sak i taget...


Ha en underbar dag alla vänner.. kram på er alla..:);)

Av tobbe bergman - 9 augusti 2011 06:57

Sista jobbveckan då innan semester :) Länge sedan man hade semester nu ,,det var nog ett par år sedan .. och den är väntad kan jag säga:) Annars är det ju risk man bränner ut sig totalt tyvärr :( Hostan är inte över heller.. hostat hela dagarna nu :(


Skönt att man fått någorlunda bra sömn också :) Lägger mig exakt samma tid varje kväll och vaknar exakt samma tid varje morgon..det är ju så våra kroppar är skapta för..lägger mig runt 9 tiden och vaknar atomatiskt pigg och utvilad runt 6-7 tiden..perfekt:)


Väntar även på svar från ett annat jobb men det är secret än så länge:)

Måste även visa mitt nuvarande jobb att facket vinner när jag väl kopplat in dem :) Rätt skall vara rätt och inte en massa mygelfiffel om att tyvärr kan du inte fortsätta för du blir lasad..lasad blir ja fan inte förräns om 1 år och har då samtidigt rätt till förtur på varenda vikariat  även om det skulle leda till fast anställning och man kan även anställa nån månad i taget..


Ne nu blir det en gyllene frukost och relax fram tills man börjar jobbet kl 3 :) Ska bli kul att jobba ikväll då jag jobbar med my good friend mohammad:) Jobbar även med honom tomorrow :)

Ovido - Quiz & Flashcards