tobbix

Direktlänk till inlägg 21 januari 2012

Lördag

Av tobbe bergman - 21 januari 2012 11:35

Lördag då och skall strax börja tvätta lite :) Kan vara trevligt ibland faktiskt ;)  Efter detta göra mig en god middag och sedan ut på äventyr :) Även leka med 2 småknattar :)


Tänkte prata lite om pull-ups och chins och dess fördelar och skillnader.


Pull-ups och chins är de bästa ryggövningarna som finns för att bygga dig bred som en ladugårdsdörr bortsett från marklyftet då. Jag har inte kört chins på väldigt länge då jag försökt utveckla en bra teknik i latsdrag. Skall nu när min rörelsebana är perfekt börja med pull-ups och chins igen då det var de övningarna som gjorde min rygg otroligt bred förr och ingenting annat. Nu är min rygg inget att hänga i granen direkt.


Pull-ups är med handflatorna ifrån dig och och tar på hela ryggen och chins är med handflatorna ifrån dig och tar även den på hela ryggen men lite mer på biceps än vad pull-ups gör.


Felet många gör är att de antingen håller för brett eller för smalt. Greppets vidd är det som kommer avgöra allt hur bra dessa övningar tar. För brett eller för smalt kan göra så du inte utvecklar ryggen alls.


I chins skall du hålla lite smalare än axelbrett för bästa resultat och det är i det greppet du är starkast i. Ju starkare du blir ju större blir du som sagt.


I pull-ups skall du hålla lite bredare men inte för brett. Du skall ha ett sådant grepp att när du är i slutfasen i det övre läget så skall dina underarmar vara parallella eller rättare sagt de skall hänga i en rak linje. Dina överarmar och underarmar skall tillsammans bilda ett L. Gör de inte det så håller du antingen för smalt eller för brett. Detta grepp kommer även detta placera dig i din starkaste position.


Lycka till :)

 
 
My

My

21 januari 2012 12:18

Tack för tips, dock inte vågat mig på chins än. Men det kommer nog..

http://fromdepptopepp.blogg.se

tobbe bergman

22 januari 2012 07:45

varsegod :) tycker jag absolut:) Underskattad övning..men ett måste i komplett ryggträning.. allt med din egen kroppsvikt är bra :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tobbe bergman - 6 februari 2012 16:55

Till alla mina läsare: byter bloggplats till finest.se   Heter tobbix även där så bara att söka på sajten:) see you all there:) ...

Av tobbe bergman - 5 februari 2012 18:08

Ja då dök den bitande kylan upp då :) Kanske lite för kallt kanske då man fryser till is av att bara röra sig ute :) Men jag klagar inte för det har varit vindstilla och underbart soligt väder :) Tänk vad lite solsken kan göra ibland :)   Varit e...

Av tobbe bergman - 3 februari 2012 16:04

Sitter man vid köksbordet då med min feta mage som vägrar försvinna pga denna förbannade utbrändhet..tar fan kål på mig totalt..inget är roligt längre..orkar inte ens le för fem öre längre..jobbigt att till och med tvinga i sig mat då man inte ens är...

Av tobbe bergman - 27 januari 2012 14:21

Precis som jag pratat om tidigare så vet vi ju att kost tillskott är som ett sandkorn i sahara öknen och att det är för att lura människor på pengar. Vanlig mat räcker för oss naturligt tränande. Tänker ej prata mer om det då det blir för mycket uppr...

Av tobbe bergman - 26 januari 2012 08:58

För att komma på hur jag tränade förr eller vilket upplägg som fungerade bäst för mig för att öka mest i storlek så tog det sin tid. Var tvungen att titta igenom alla mina träningsanteckningar från förr och till slut efter all ansträngning kom jag ti...

Ovido - Quiz & Flashcards