tobbix

Alla inlägg den 2 december 2011

Av tobbe bergman - 2 december 2011 18:36

Ni vet ju som sagt att mindre träning ger bättre resultat vid det här laget och man skulle kunna säga så här att man borde i stort sett träna som en nybörjare med få set hela livet som naturligt tränande individ. Enda skillnaden är att jag rekomenderar nybörjare att inte träna lika tungt med få reps i början för att i början vänja senor och ligament vid belastning över huvudtaget först. 15 reps kan vara en bra gräns i några veckor. Sedan skall du succesivt köra färre reps och tyngre vikter i repsomfånget jag rekomenderat tidigare dvs 4-8 reps.


Men nu var det träningsvärk vi skulle prata lite om. Träningsvärk är inget farligt utan ett bevis på att du träffat rätt i utförandet i en rörelse och lyckats bryta ner muskeln ordentligt vid varje tillfälle. Ofta frågar många skall man ha träningsvärk dagen efter för att få resultat eller kan man få det utan. Jag skulle nog säga man får bättre resultat med träningsvärk efter varje pass än att inte ha någon alls. Behöver inte vara jättemycket som man får efter långt uppehåll eller som nybörjare men huvdsaken du har någon form av träningsvärk i den muskeln du har tränat dagen efter.


Varför kanske ni då undrar ?  I början när man får träningsvärk och att den sedan försvinner helt från pass till pass har ingenting med vana att göra utan att du inte har låtit muskeln vila tillräckligt mellan passen innan du bryter ner den igen. Du bryter ner den innan den ens har återuppbyggt sig och träningsvärken försvinner då. Det bästa man kan göra är att känna efter. Jag har också varit i överträningsträsket många gånger och undrat varför träningsvärken blivit mindre och mindre samtidigt som jag blivit slöare och slöare mellan passen. När jag sedan började träna rätt och mindre har jag nu träningsvärk efter varenda pass och det är tack vare att muskeln har återhämtat sig helt mellan passen. Detta kan vara värt att ha i bakhuvudet.


Ha nu genmfört 2 månaders träning efter mitt långa uppehåll på 2 år. Som ni alla vet så bygger man inga superresultat på endast 2 månader men ändå kommer ni se en del skillnad från månad 1 till månad 2. Det tar som sagt år av regelbunden träning och man utvecklas sakta men säkert. Så låt det ta tid. Kommer försöka lägga upp bilderna på 2 månaders träning så får ni själva avgöra om man är lite bättre än från föregående bilder som var 4 veckor tidigare.Förmodligen nu lite lättare i vikt och lite mer muskler.


Ha nu en underbar fredag och var rädda om era nära och kära för man vet aldrig hur länge man har dem vid liv !


kram till er alla :)

Ovido - Quiz & Flashcards