tobbix

Alla inlägg under oktober 2011

Av tobbe bergman - 4 oktober 2011 13:30

Självklar måste du ju äta mer eller mindre beroende på vilken viktklass du vill lägga dig i som byggare. Jag trivs kanon med mina måltider och min viktklass.. Jag gillar att ligga mer i den lätta fitness klassen och se mer slimmad och vältränad ut.. De högre klasserna lämpar sig inte för min kropp känner jag..Men det är som sagt individuellt för var och en att känna.


Bli vältränad tar mycket tid och låt det också ta sin tid. Många stressar på det hela och tror det ska hända något över en natt men så är tyvärr inte fallet. Börja träna, börja motionera och ändra dina matrutiner så ska du se att det börjar hända grejer efter ett par månader..håll dessa rutiner månad efter månad, år efter år så ska du se hur vältränad du kommer bli och se ut. Det håller inte att köra ett par månader och sen lägga ner och bli ohälsosam igen utan det handlar om att ändra hela sin livstil helt och hållet och det är då vi kommer in på ordet disiplin.


Visst det är tungt och tufft i början med att ändra sina matrutiner om man levt ohälsosamt innan. Men när väl kroppen börjar vänja sig och har avgiftat sig från alla onyttigheter så är det inte så svårt. Likadant är det med gymmet och cardion tufft i början men blir desto lättare efterhand. Det handlar om att ha disiplin till sig själv och detta. Att kunna gå ut nykter på krogen och undvika alkohol med mera är otroligt tufft om man är van att dricka men man vänjer sig även här och det är upp till dig om du vill offra en vältränad kropp till en otränad kropp. Alkohol förstör mer än ni tror.


Träna efter dina förutsättningar, ha tålamod, ha disiplin och för guds skull låt det ta sin tid. Gör som mig nu ändra livstil och se hela träningen som ditt nya liv så är du på god väg att bli så vältränad som möjligt.


Jag själv som sagt har nyss börjat efter år av dålig mat, dålig träning och dålig motion så man ser ut som man gör. Men jag tar det i lugn takt och låter det ta sin tid. I morgon väntas tredje gympasset efter mitt långa uppehåll och jag har även hunnit med 4 raska långpromenader och ätit bra i 4 dagar. Låter lite men som sagt måste man börja någonstanns och det tycker jag ni alla också skall göra.


Ha en underbar dag all friends:)

Av tobbe bergman - 3 oktober 2011 13:31

Tycker många även här följer massa tips från tidningar och blir besatta av GI och alla andra 100 tals olika metoder..När allt egentligen bara handlar om bra mat och kalorier och cardio..Självklart måste du äta mindre än du förbränner per dag och så klart röra på dig men många gör det största misstaget av alla och det är att sätta sig i svält..De äter mindre och mindre och blir mer och mer orkeslösa och undrar även varför de inte får bort fettet..Svälter du dig så sparar kroppen på fettet som energikälla och börjar bryta ner musklerna i stället vilket inte är meningen med allt eller hur?


Se till och ÄT ordentligt så du orkar träna och motionera..Strypa kolhydraterna är bara bortkastad tid anser jag..Ät kolhydrater med gott samvete..Så länge du äter bra mat och inte skräpmat kommer du komma i form snabbare än du trodde var möjligt och så klart utför någon cardio på dina vilodagar.. 30 min i lutande backe räcker absolut för oss naturliga byggare..


Det där med att inte äta kolhydrater innan du går och lägger dig är också en myt..behöver du energi på kvällen och är hungrig så var inte rädd för kolhydrater så länge du inte frossar i det..  Keso , frukt och någon knäckemacka är absolut OK..


Som sagt ät när du är hungrig men välj bra och nyttig mat och rör på dig och träna styrka så kommer du komma i form ..tro mig..Enkelt smidigt och så basic :)

Av tobbe bergman - 2 oktober 2011 15:51

Jag som är naturlig atlet har många fördelar då det gället att behålla en snygg kropp...dels så sitter musklerna kvar för att du bygger upp dem naturligt.. och du kan vila mycket längre från träningen utan att tappa muskler än en som går på hormoner..


Ni som inte är elitbyggare och har all tid som krävs för att bli det skall inte heller träna eller äta som en sådan heller då det ofta slutar med både skador, överträning och överdriven fettma då många anser att man måste vräka i sig mat för att bli större.. visserligen är det sant men en övedrift är inte att rekomendera och för att få en perfekt och slimmad och vältränad fysik behöver du inte vara stor anser jag.. faktum är att jag beundrar mer en smal vältränad person än en stor och bulkig osymmetrisk person..


Äter du och tränar som mig kan du hålla dig i hyfsad form året runt och nice är inte det än att vara halvfet under vinterhalvåret och endast vältränad ett fåtal veckor på sommaren..


Sluta överdriv saker och ting.. lyssna på din kropp.. vi människor känner när vi behöver mat och ska inte äta då vi är mätta och belåtna..Att stressa i sig mängder av mat när man är hungrig är också fel då du även då får i dig mer än du behöver..Oftast känner man sig då proppmätt en halvtimme senare då som sagt tidigare att hjärnan uppfattar mättnaden senare än magen..Ett gott råd är att äta sakta och njut av maten så skall du se du blir mättare fortare och att det även då smakar bättre också för den delen..


Man behöver egentligen överdriva portionerna..Ofta tycker vi då vi går på diverse resturanger att man får för lite och klagar på att man inte blir mätt.. testa och ät sakta i stället och njut av maten ..


Har du ett krävande jobb med tillfällig stress,familj och annat smått och gott så finns det helt enkelt inte så mycket tid för träningen och du blir lätt stressad i onödan..Som sagt tidigare jag äter bara 3 ggr om dagen och 4 ggr då jag gymmar då jag tar en återhämtningsdrink..Frukost ,middag och kvällsmat  enkelt smidigt och tar inte så mycket tid..Brukar jag känna sug emellanåt av dessa måltider då tar jag en frukt och knaprar på ..gott och mättande och variationen av frukt är oändlig..


Alla kanske inte som jag påpekat tidigare gillar det jag äter men jag äter i stort sett samma mat varje dag förutom en dag i veckan då jag kanske unnar mig något onyttigt som pizza eller en chokladbit..men bortsett från det så blir det havregrynsgrött,ägg,proteindrink, russin, frukt, kyckling, ris,keso,vatten och vitamintabletter.


Då jag alltid haft en smal kroppsbyggnad och inte är så lång så gillar jag att väga runt 75 kg..då är jag som bäst i form kan man säga.. nu ligger jag ett par kg i övervikt och fett och är rätt otränad då jag inte gymmat på väldigt länge..så min vikt ligger nu på ca 84 kg..så har en bit kvar..körde mitt andra gympass idag efter mitt långa uppehåll...kommer ta sin tid att bygga till sig igen men jag har inte bråttom utan ser det som en livstil..


LYCKA TILL med eran träning alla vänner :)

Ovido - Quiz & Flashcards