tobbix

Alla inlägg den 22 oktober 2011

Av tobbe bergman - 22 oktober 2011 14:48

När det gäller rygg träningen så utför även många här övningarna fel. De drar med armar och händer i stället för att dra med enbart ryggen när de tränar. Det gäller att aktivera ryggmusklerna innan du börja dra upp vikten vilket inte är det lättaste om man är ny i gymvärlden.


I alla roddövningar skall du rulla bak skuldrorna först och sedan dra upp vikten i stort sett med bara ryggen och ytterst lite med händer och armbågar. Ha samtidigt en rak hållning i korsryggen så du inte får skador i ländryggen. Spänn även samtidigt magen lite för att hålla ryggen rak genom hela utförandet.


I dragövningar så gäller i stort sett det samma. Att sänka dina skuldror först och sedan dra ner vikten med i stort sett bara ryggen och inte med dina händer eller armbågar. Att även här hålla ländryggen rak och spänna magen lite är viktigt och även ha blicken rakt uppåt hela tiden.


I alla muskel grupper skall du även på tillbaka vägen (den exentriska fasen ) hålla kvar spänningen i muskeln och inte bara släppa ner vikten utan ha kontraktion och spänning hela setet igenom. Många glömmer oftast bort denna viktiga fas, gör inte det.


Sen så är oftast spegeln din bästa vän när det gäller din kropp och vad du bör ändra på den. Ser du att du har dåligt utvecklade vader så börja träna dem hårdare för att komma i kapp övriga muskler som kanske är redan vältränade och så vidare. Kör lite mer instensitet på sämre musklerna och lite mindre intensitet för att få en så jämn fysik som möjligt. Som jag påpekat tidigare måste du träna alla muskler för att övriga muskler skall växa. Din kropp är en helhet och missar du någon muskelgrupp att träna kommer du tyvärr bara få halvdana resultat.


Många tror även fast de äter perfekt och nyttigt och så kanske deras muskler börja synas mindre för att de ökar kalori intaget lite så tror de att de är otränade vilket inte är fallet och så slutar de träna. I de flesta fall så handla allt om att öka förbränningen ett snäpp och och bränna lite fler kalorier så att fettet släpper och musklerna börjar träda fram och synas mer.


I förra inlägget påpekade jag att man kan välja att antingen äta mer och öka cardion mer eller att äta mindre och minska cardion. Jag skulle ge alla rådet att följa det första alternativet. Äter man ofta för lite så blir man slö och orken med all träning och motivation kan stanna av helt. Ät mer i stället och få ännu mer energi och ork och motivation. Så börja med regelbunden motion och inte bara träning med vikter då träning med vikter inte alls bränner lika mycket som konditions träning. Du kan då även äta mer utan att för den skull behöva oroa dig för att bli fet eller att dina muskler inte syns. Äter du mindre och utför mindre cardio så blir det mer press att känna att man inte kan äta hur som helst för att att man inte skall lägga på sig extra fett.


För min del har dagen sett ut så här : Ätit en stadig nyttig frukost, tränat axlar och framsida ben , tagit en återhämtnings drink, duschat , ätit fullkornsris med kyckling och nu om en stund skall jag ut på en rask powerwalk i lutande backe för att få musklerna att träda fram lite mer då jag ökat mitt kalori intag ett snäpp för att få mer energi så lagt på mig lite extra fett så blir att öka min motionsträning nu så man ser lite tränad ut på de första bilderna sedan :) När jag sedan är tillbaka så blir det ett stadigt kvällsmål och sedan äta frukt resten av kvällen och titta på någon bra romantisk film i min ensam het :)


Ha en undebar lördag alla goa vänner och människor som läser min blogg..Träna på och jag önskar er alla välmående.. peace :)

Ovido - Quiz & Flashcards