tobbix

Direktlänk till inlägg 27 oktober 2011

diet tips-tungt/lätt och att träna på känsla - progressions tips

Av tobbe bergman - 27 oktober 2011 11:29

Många som går på en diet kör oftast lätt med många repetioner vilket inte är att föredra då du under diet vill behålla så mycket muskler som möjligt och kanske bygga ytterst lite. Försök att köra tungt i den mån det går och vid ork så behåller du musklerna lättare. När det gäller maten där så hade jag ätit mer på träningsdagarna och sen minskat kalorierna vid vilodagarna för då cyklar du kalori intaget med jämna mellanrun vilket ökar på fettförbränningen ett snäpp.


Självklart skall du variera mellan lätt och tung träning för att kroppen inte skall vänja sig vid enbart en träningsform men träna hellre oftare tungt än lätt då muskler växer snabbast vid tung överbelastning. Dina muskler är väldigt lata så det gäller att utmana dem från gång till gång för att de skall växa. Många tror oftast att bara progression är att öka vikten men det orkar man ju inte varje gång så jag skall tala om att det finns flera saker du kan göra för att öka progressionen i din träning som ökar intensiteten ett snäpp. Muskler kan inte växa utan progression punkt slut lär er det. Du kan öka vikten från pass till pass, du kan minska viloperioderna mellan seten , du kan öka repantalet med fler reps än förra passet, du kan köra fler set än sist, du kan öka vikten i ett set så kallat pyramidset, du kan öka hastigheten du utför dina set. Som du ser finns det mängder av olika tips för att öka progressionen i din träning. Välj en av dessa per pass och variera dem emellan från pass till pass så kommer du växa. Ni som inte har så bra minne att kunna hålla kolla på era vikter från pass till pass så rekomenderar jag en träningsdagbok så ni kan dokumentera från pass till pass och följa era framsteg och se om ni går framåt eller inte och vad ni bör ändra i eran träning och vad som går bra eller dåligt med mera.


Det viktigaste i din träning är även att försöka så småningom att lära känna din egen kropp och inte jämföra med andra. Kör din träning på känsla. Lyssna på din kropp. Är du nöjd efter 1 set eller efter 5 set gå vidare till nästa övning. Är du trött och nöjd efter en övning tvinga dig inte att stanna kvar i gymmet utan gå hem i så fall. Är du pigg och har full av energi kör tung. Är du lite små seg kör lättare eller ta en vilodag eller två. Gymmet skall aldrig bli ett tvång då detta oftast gör att man övertränar sig och till slut tröttnar helt. Kom ihåg att musklerna växer när du vilar. Musklerna är inte så stora som du tror så de behöver inte brytas ner hur ofta som helst. Du skall efter avslutat pass känna en timme efter att du skulle kunna träna igen . Då ligger du ungefär rätt. Är du helt slutkört flera timmar efteråt ja då skulle ja rekomendera att vila ett par dagar. Träningen ska få dig att må bra och göra dig pigg och alert. Den skall absolut inte göra dig trött eller seg för då gör du något fel. Lyssna till mina goda råd och du kommer komma långt i tränings karriär. Du kommer att se det som en hel livstil och det är just det som får oss att må så bra som möjligt varje dag.


Lycka till alla goa vänner :) För mig är det nu 2 dagars ledigt från all form av träning. Jag behöver det känner jag:)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tobbe bergman - 6 februari 2012 16:55

Till alla mina läsare: byter bloggplats till finest.se   Heter tobbix även där så bara att söka på sajten:) see you all there:) ...

Av tobbe bergman - 5 februari 2012 18:08

Ja då dök den bitande kylan upp då :) Kanske lite för kallt kanske då man fryser till is av att bara röra sig ute :) Men jag klagar inte för det har varit vindstilla och underbart soligt väder :) Tänk vad lite solsken kan göra ibland :)   Varit e...

Av tobbe bergman - 3 februari 2012 16:04

Sitter man vid köksbordet då med min feta mage som vägrar försvinna pga denna förbannade utbrändhet..tar fan kål på mig totalt..inget är roligt längre..orkar inte ens le för fem öre längre..jobbigt att till och med tvinga i sig mat då man inte ens är...

Av tobbe bergman - 27 januari 2012 14:21

Precis som jag pratat om tidigare så vet vi ju att kost tillskott är som ett sandkorn i sahara öknen och att det är för att lura människor på pengar. Vanlig mat räcker för oss naturligt tränande. Tänker ej prata mer om det då det blir för mycket uppr...

Av tobbe bergman - 26 januari 2012 08:58

För att komma på hur jag tränade förr eller vilket upplägg som fungerade bäst för mig för att öka mest i storlek så tog det sin tid. Var tvungen att titta igenom alla mina träningsanteckningar från förr och till slut efter all ansträngning kom jag ti...

Ovido - Quiz & Flashcards