tobbix

Direktlänk till inlägg 27 oktober 2011

Planeringen med maten - stretching-andningen

Av tobbe bergman - 27 oktober 2011 11:12

Många tycker oftast det är jobbigt att laga bra och nyttigt mat så de äter hellre det enkla som färdig mat, resturangmat med mera vilket inte alls är bra när du tränar. Kan berätta att det är jätte enkelt om man bara förbereder på ett rätt sätt. Kommer gå in på enbart middagen då jag antar att de flesta äter frukost och kvällsmat som en vardags rutin. Jag brukar koka en jättestor gryta med ris en gång i veckan vilket jag då slipper göra på en hel vecka sen och det är bara att värma. Även broccoli och övriga frysta grönsaker räcker också ett tag så blir även där ett stor kok. Det enda jag behöver göra varje dag är att steka kycklingen eller någon annan form av bra kött vilket endast tar ca 5 min. Självklart tar jag upp den dagen innan så den är tinad och klar dagen därpå. Detta är basic , simpelt och väldigt enkelt och tar minimalt med tid.


När det gäller stretching så hoppar många över det vilket inte alls är bra. Dels blir du stel i dina muskler och du förkortar musklerna vilket gör att du inte kan köra från fullt utsträckt läge i vissa övningar för att då muskeln helt enkelt är för kort och det gör att du sedan lägger på dig skador lättare. Fördelarna med stretching efter varje pass är att dels blir du mer rörlig och flexibel. Du kan köra övningarna i sitt fulla rörelseområde och en positiv sak till är att när du spänner dina muskler eller skall flexa dem för någon så blir de nästan dubbelt så stora än om du hade struntat i stretchingen. Stretcha bara de muskler du har tränat varje pass. Töj i ca 20 sek och sedan vila och sedan töj ytterligare 20  sek . Det bästa är att töja 60 sekunder.


Det är även jätteviktigt att andas rätt då du tränar. Det blir väldigt jobbigt om du andas på fel sätt och du kommer ta slut mycket snabbare i kroppen. Försök att alltid andas in i den exentriska fasen och andas ut i den koncentriska fasen. Andas ut sakta genom hela den koncentriska fasen och ta ett djupt andetag i den exentriska fasen. Hålla aldrig någonsin andan då detta kan skada dina hjärnceller och riskera att du får en blodpropp eller stroke vilket inte är så roligt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tobbe bergman - 6 februari 2012 16:55

Till alla mina läsare: byter bloggplats till finest.se   Heter tobbix även där så bara att söka på sajten:) see you all there:) ...

Av tobbe bergman - 5 februari 2012 18:08

Ja då dök den bitande kylan upp då :) Kanske lite för kallt kanske då man fryser till is av att bara röra sig ute :) Men jag klagar inte för det har varit vindstilla och underbart soligt väder :) Tänk vad lite solsken kan göra ibland :)   Varit e...

Av tobbe bergman - 3 februari 2012 16:04

Sitter man vid köksbordet då med min feta mage som vägrar försvinna pga denna förbannade utbrändhet..tar fan kål på mig totalt..inget är roligt längre..orkar inte ens le för fem öre längre..jobbigt att till och med tvinga i sig mat då man inte ens är...

Av tobbe bergman - 27 januari 2012 14:21

Precis som jag pratat om tidigare så vet vi ju att kost tillskott är som ett sandkorn i sahara öknen och att det är för att lura människor på pengar. Vanlig mat räcker för oss naturligt tränande. Tänker ej prata mer om det då det blir för mycket uppr...

Av tobbe bergman - 26 januari 2012 08:58

För att komma på hur jag tränade förr eller vilket upplägg som fungerade bäst för mig för att öka mest i storlek så tog det sin tid. Var tvungen att titta igenom alla mina träningsanteckningar från förr och till slut efter all ansträngning kom jag ti...

Ovido - Quiz & Flashcards