tobbix

Direktlänk till inlägg 25 oktober 2011

Träningsskolan del 5- Armar

Av tobbe bergman - 25 oktober 2011 17:49

Många har nog väntat på att läsa om hur man tränar armar. Varför är så många fixerade av att just armarna skall va stora. Jag personligen tycker att om du har mer välutveckling av de störra musklerna på kroppen så ser din symmetri mer ut att du är vältränad än ett par stora armar.


Armarna består då av triceps och biceps. Triceps är 2 tredjdelar störra än biceps och borde därför tränas hårdare och mer och det är den som gör att dina armar ser mer större ut än dina biceps. Jag personligen har mycket större biceps än biceps. Biceps är min sämsta muskelgrupp och triceps är min bästa konstigt nog. Antagligen för att jag tränat triceps mer rätt förr än biceps.


Enarms hantelcurl liggande på bänk är en favorit. Mycket enkel att utföra. Ha axeln still hela tiden och rör bara triceps och gångleden rakt upp och rakt ner och vila aldrig mot bröstet i nerfasen. Gå till fullt sträck och håll kvar en liten stund för att kontrahera triceps. Slappna av i händerna.

Pushdowns i kabelmasken utför många ofta mest fel i. De pressar med hela kroppen och andra muskler för att få ner vikten och den är alldeles för tung. Rätt teknik innebär att du står en liten bit i från maskinen, lutar dig ytterst lite framåt mot maskinen, dra ner stången halvvägs så att armbågarna pekar framför kroppen men de skall vara tätt intill sidan hela tiden , ha alla fingrarna på samma sida av stången men slappna av i händerna, anspänn triceps lite och börja pressa. Du kommer märka att pga armbågarna framför kroppen så pressar du mer framåt än nedåt vilket är exakt så du skall utföra övningen och inget annat.


Biceps är en väldigt liten muskelgrupp och kräver oerhört lite träning för att växa. Ena vecka kanske du kör dem hårt. Nästa vecka skall du köra dem 75 % hårt så att de får vila ordentligt. Du skall alltid dra med biceps hela tiden och inte med ryggen, axlarna eller händerna. I scottcurl så är det lättare att fokusera på enbart biceps då du sitter ner och lättare kan röra enbart biceps. Likaså som för baksida lår så är det samma för biceps att du kommer märka om du enbart drar med biceps så räcker det att dra 75 % av rörelsen för maximal kontraktion. Mer än så gör bara att biceps vilar vilket vi inte vill de skall göra och du förlorar spänningen i muskeln.


Försök att alltid ha armbågarna tätt emot kroppen hela tiden men också samtidigt lite framför kroppen vilket gör att du koncentrerar arbetet mer till biceps och inte axlarna. Luta dig lite lätt bakåt men inte för mycket för att få en naturlig sträckning i biceps. Slappna av i händerna så kopplar du bort underarmarna.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tobbe bergman - 6 februari 2012 16:55

Till alla mina läsare: byter bloggplats till finest.se   Heter tobbix även där så bara att söka på sajten:) see you all there:) ...

Av tobbe bergman - 5 februari 2012 18:08

Ja då dök den bitande kylan upp då :) Kanske lite för kallt kanske då man fryser till is av att bara röra sig ute :) Men jag klagar inte för det har varit vindstilla och underbart soligt väder :) Tänk vad lite solsken kan göra ibland :)   Varit e...

Av tobbe bergman - 3 februari 2012 16:04

Sitter man vid köksbordet då med min feta mage som vägrar försvinna pga denna förbannade utbrändhet..tar fan kål på mig totalt..inget är roligt längre..orkar inte ens le för fem öre längre..jobbigt att till och med tvinga i sig mat då man inte ens är...

Av tobbe bergman - 27 januari 2012 14:21

Precis som jag pratat om tidigare så vet vi ju att kost tillskott är som ett sandkorn i sahara öknen och att det är för att lura människor på pengar. Vanlig mat räcker för oss naturligt tränande. Tänker ej prata mer om det då det blir för mycket uppr...

Av tobbe bergman - 26 januari 2012 08:58

För att komma på hur jag tränade förr eller vilket upplägg som fungerade bäst för mig för att öka mest i storlek så tog det sin tid. Var tvungen att titta igenom alla mina träningsanteckningar från förr och till slut efter all ansträngning kom jag ti...

Ovido - Quiz & Flashcards