tobbix

Direktlänk till inlägg 9 oktober 2011

regelbundhet,övningar och lätt/strikt

Av tobbe bergman - 9 oktober 2011 15:59

Som jag påpekat tidigare så tar det tid att forma sin kropp.. likadant kommer det bli för mig nu när jag vilat i 2 år från träningen..Jag är nu jätteotränad men jag stressar inte utan känner det är gott att man äntligen är igång i alla fall..Kommer ta sin tid men som sagt så är det regelbundheten som gör resultaten och inte att träna någon gång då och då..


Jag har alltid lyckats bygga min fysik med lätta och strikta rörelser..gillar att känna att det är rätt muskel som arbetar och att jag utför arbetet med den muskeln som skall tränas och inte med de som inte skall tränas..Jag vill kunna hålla på länge med detta så för mig funkar detta perfekt..


Självklart har vi alla våra favoritövningar när vi tränar och kör de som tar bäst.. så är det även för mig.. Det är skitsnack och nonsens att du ex måste köra bänkpress för att få så stora bröstmuskler som möjligt eller att du måste köra knäböj för att få så stora lår som möjligt..Jag kör aldrig bänkpress eller knäböj men har lyckats bygga stora bröstmuskler eller lår i alla fall..Jag kan berätta vilka övningar jag i stort sett alltid kör för varje muskelgrupp.. dessa övningar ger mig mest kontakt och gör att jag kan fokusera på rätt muskler när jag tränar.. detta är förstås individuellt från person till person men för mig funkar dessa: (beskriver de på svenska så ni ska förstå lättare ):


Bröst: Press i maskin och hantelpress (kör aldrig flyes då det aldrig gett mig något).


Rygg: Latsdrag och sittande v-rodd i kabel.


Axlar: press framför huvudet i smithmaskin, sidolyft med hantlar och sittande på knä baksida axlar i cablescross.


Ben: benspark i maskin, sittande i maskin baksida lår och benpress.


Vader: Stående vadpress i smithmaskin.


Mage: knä och ben uppdrag och ibland vanliga sit-ups.


Triceps: pushdowns i cablescross och enarms hantelpress.


Biceps: smala preacher curls och stående skivstångs curls.


Traps: Varannan arm i taget med hantlar (shrugs).


Kör i stort sett alltid dessa övningar ..tro inte att du måste byta övningar för att alla säger att kroppen vänjer sig vid en viss rörelse och du måste byta varje pass.. Allt handlar om progression och så länge du ökar antalet set, reps, intensitet och vikter från pass till pass finns det ingen anledning att byta övningar.. Byter du övningar för ofta så går du misste om att öka storleken på dina muskler.. tro mig..Visst för att hålla motivationen uppe kanske man kan ändra ibland men jag tycker helst inte ni skall göra detta.. Men däremot är det en anna sak om man ändrar hur du utför övningen ..ex kör övningen med en annan lutning på bänken eller ändrar från ett brett grepp till ett smalt grepp.. detta är då samma övningar fortfarande men du har ändrat ytterst lite.. gör små förändringar så skall du se resultat .. gör du det för krångligt eller avancerat kommer inget att hända.


Gå inte ut för hårt i början heller med din träning.. det har jag gjort nu i början och börjar känna mig lite slö igen så jag har dragit tillbaka lite så jag skall vänja kroppen i början och öka intensitet succesivt..


Lycka till vänner :)






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tobbe bergman - 6 februari 2012 16:55

Till alla mina läsare: byter bloggplats till finest.se   Heter tobbix även där så bara att söka på sajten:) see you all there:) ...

Av tobbe bergman - 5 februari 2012 18:08

Ja då dök den bitande kylan upp då :) Kanske lite för kallt kanske då man fryser till is av att bara röra sig ute :) Men jag klagar inte för det har varit vindstilla och underbart soligt väder :) Tänk vad lite solsken kan göra ibland :)   Varit e...

Av tobbe bergman - 3 februari 2012 16:04

Sitter man vid köksbordet då med min feta mage som vägrar försvinna pga denna förbannade utbrändhet..tar fan kål på mig totalt..inget är roligt längre..orkar inte ens le för fem öre längre..jobbigt att till och med tvinga i sig mat då man inte ens är...

Av tobbe bergman - 27 januari 2012 14:21

Precis som jag pratat om tidigare så vet vi ju att kost tillskott är som ett sandkorn i sahara öknen och att det är för att lura människor på pengar. Vanlig mat räcker för oss naturligt tränande. Tänker ej prata mer om det då det blir för mycket uppr...

Av tobbe bergman - 26 januari 2012 08:58

För att komma på hur jag tränade förr eller vilket upplägg som fungerade bäst för mig för att öka mest i storlek så tog det sin tid. Var tvungen att titta igenom alla mina träningsanteckningar från förr och till slut efter all ansträngning kom jag ti...

Ovido - Quiz & Flashcards