tobbix

Alla inlägg under november 2011

Av tobbe bergman - 15 november 2011 12:58

Glömde påpeka i förra inlägget att magen vänjer sig vid lagom och lite mindre mat efter ett tag. Det är bara de första dagarna man kan känna man har mindre energi eller lite hungrigare än normalt men efter tag så vänjer sig kroppen även vid detta så ha tålamod även här är mitt råd. Anledningen är att man töjt ut magsäcken så lång tid att den är van vid överskott som man egentligen inte behöver. Mer är som sagt inte bättre. Mindre är mer med andra ord.


I dag är det otroligt fint höstväder här i vackra Jönköping. Solen skiner och det är klarblå himmel utan en massa moln. Att vara ute och promenera i detta fina väder är guld värt må jag säga :)


Har haft en otroligt sjön dag hittils med att ligga och lyssna på bra 80 tals musik ( enda musiken som i stort sett är bra ) :) och sen bara vara : ) Även ätit en otroligt god frukost i form av havregrynsgröt, ägg och vitaminer. Nu äter jag ett stort gott rött äpple. Otroligt gott :)


Ha en underbart solig dag för det skall jag ha i dag :) Fred , kärlek och muskler :)


 

Av tobbe bergman - 15 november 2011 11:18

Kommer inte gå in så mycket på mängden träning då jag påpekat detta en massa ggr förrut. De som tränar på gym max antal dagar som räcker för en naturligt tränande dvs 3 ggr/vecka behöver självklart också motion. Vad många inte tror så bränner du ut dig lika lätt här om du inte passar dig. Jag brukar säga att motionera lika många dagar som du tränar och inte mer dvs varannan dag.


Det bästa är att träna mån/ons/fre styrka och vila resterande dagar. Konditionen dvs cardion kör du emellan dessa dagar dvs tis/tors/Lör. Söndagen vilar du helt och hållet från all form av träning. Styrka räcker med max 45 min. Mer behövs inte. Absolut max är 1 timme då mer bara bryter ner dina muskler ännu mer och ökar kraven på återhämtningen av både nervsystem och muskler.


Även motionen kan många överdriva otroligt mycket i tron att de snabbare ska bli i form men då de egentligen trampar vatten och bränner ut sig i stället och drabbas av överträning. Då kommer du aldrig varken tappa fett eller bygga muskler i större grader. Man skall orka mentalt år in och år ut och då håller inte överdriven träningsmängd. Det är just därför många tillbringar större delen av sitt liv utan träning och motion för att de inte orkar helt enkelt. De kör ett par hårda månader mot sommaren i tron att de ska bli i form. Så snabbt går det inte. Du måste hitta formeln där du kan prestera bra år in och år ut utan att ta några länge uppehåll vilket du måste om du kör för mycket. Personer som tränar stenhårt i stort sett varenda dag vare sig det gäller cardio eller styrka kommer aldrig bli i toppform och särskilt inte om du kör utan doping.


Cardion räcker med max 30-40 min promenader i normalt tempo med varvad lutning. Du behöver inte stressa och utföra det så snabbt som möjligt. Som jag påpekat tidigare så är det regelbundheten och det är inte förrän du orkar träna år in och år ut de riktiga resultaten kommer och inte att träna då och då som många tror för då kommer man ingen vart. Mina träningstips om mat, cardio och styrka gäller enbart naturligt tränande människor som inte tar doping. Följer ni alla mina tips i min blogg jag diskuterat månad efter månad så kommer ni få otroligt bra resultat. För de som fortfarande väljer att vara kriminella , få biverkningar och få försvinnande muskler vid nedläggning av preparaten och vattninga muskler med enbart kvantitet för dem gäller så klart andra träningsupplägg och tips. Det delar jag inte med mig av här utan det är för dem helt enkelt. Bygg med kvalitet i stället och muskler som sitter kvar som du byggt upp naturligt.


Även maten vet ni vid det här läget då jag även tagit upp detta massvis med ggr tidigare. Tar du det lugnt med minimalt med stress, lagom träning och cardio behöver du inte så mycket mat som du tror. Det räcker absolut med 3 måltider per dag och däremellan frukt som mellanmål om man blir hungrig. Lagom portioner tills du blir mätt och belåten och inte tills du blir proppmätt och knappt kan stå upp. Chanserna är bara att du lägger på dig fett om du överdriver maten. Sanningen är även att ju äldre du blir och när du tränat ett par år så svarar kroppen inte längre på för mycket mat. Överskottet blir oftast fett i stället. Du kan endast ligga på lite mer överskott om du är nybörjare eller är i tonåren och fortfarande växer men inte annars. Som ni även vet att ju mer fett vi har på kroppen ju mer energi har kroppen att jobba med och du bygger samtidigt svårare muskler eller att bli av med fett.


Jag personligen är ingen amatör när det gäller träning, cardio och kost. Skulle aldrig påpeka saker som inte ger resultat. Detta är utvärderat genom flera år av träning. Jag har utvärderat vad som funkar och vad som inte funkar. Jag har offrat otroligt många år av misstag som gjort att jag övertränat mig och helt enkelt inte fått de resultat jag velat ha. Jag har överdrivit både träning, motion och kost och inte kommit någon vart med resultaten. Det är först nu som jag verkligen känner att träningen är på väg mot rätt håll pga att jag nu verkligen kör så man skall köra när man är naturligt tränande och inte använder doping.


Då jag haft ett otroligt långt uppehåll som jag påpekat så kommer det ta ett par år innan jag är i absolut toppform men det är värt att vänta tycker jag då jag vill ha min träning som livstil och inte något som utförs ett par månader om året som förrut. Så hoppas ni följer min utveckling månad efter månad och år efter år så kommer ni få se hur lång tid och tålamod man måste ha för att bli vältränad som naturlig. Har börjat få otroligt bra resultat på kort tid tack vare genom ett bra upplägg. Är rätt liten och tunn just nu och det kommer jag vara i flera år men jag kommer bli mer och mer vältränad. Jag kommer vara ett exempel på att man kan vara liten och i otroligt bättre form än de som är stora med mycket muskler. Mycket mer imponerande tycker jag och du orkar mer med ett par kg lättare på din kropp. Titta på Börje salming, Ingemar stenmark med flera som är otroligt tunna men i sådan form många självklart skulle vilja vara i.


Bifogar även en gammal bild på mig en sommardag för ett par år sedan :) Ha en underbar dag alla fina vänner och var rädda om mer och träna på för det gör jag :) Var glad och le åt varandra :) peace tobbix :)


 

Av tobbe bergman - 14 november 2011 13:27

Som jag påpekat så många gånger förr ser jag väldigt många naturligt tränande som överdriver det mest när det gäller träning och kost. De tränar oerhört mycket och de vräker i sig mängder av mat. Jag själv har gjort de misstagen i många år. Varför inte ta och lyssna på kroppens signaler i stället och sluta stressa så mycket. Äter du bra mat och tränar rätt så får du bra resultat.


Äter du för mycket lägger du bara på dig fett. ja du ska äta mer kalorier än vad du gör av med för att bygga muskler men du behöver överdriva. Testa och ät otroligt sakta i stället så lovar jag dig att mättnaden kommer snabbare och du kommer känna dig mätt och belåten när kroppen talar om att du är det och inte bli uppblåst och proppmätt. Äter du förbi mättnadskänslan så kommer de överflödiga kalorierna att läggas som fett och du kommer bara få utföra fler toalett besök än vanligt.


Du kommer otroligt långt på endast 3 måltider om dagen och däremellan frukt som mellanmål. Du behöver inte mer. Lite av varje i måltiderna räcker mer än väl. Lite protein ,lite fett,lite kolhydrater och lite fett. Äter du bra mat och inte överdriver potionerna så kommer självklart kunna va i hyfsad form året runt och vägen till riktigt deffad form tar endast nån vecka att nå. Att vara fet större delen av året för att sedan va i deffad form över sommaren är inte imponerande och det är bara ohälsosamt. Sen tar det då givetvis otroligt många månader att bli av med de överflödiga kalorierna. Har själv varit där. Det är inte rolig alls kan jag säga.


Att träna mindre har jag också påpekat i tidigare inlägg. Mer behövs absolut inte då skaderisken ökar, inflammationer i musklerna ökar och du förr eller senare övertränad och att återhämta sig från det tar oerhört lång tid. Har själv även varit där. Likaså cardio träning skall utföras med måtta och det har jag också skrivit om i tidigare inlägg.


Förstå att naturlig träning skiljer sig tusen ggr om mot de som använder doping. De som använder doping kan träna i flera dagar i rad utan att bli övertränade. De måste även äta 100 ggr mer för att preparaten gör så att kroppen behöver mer näring. Musklerna blir starkare av doping snabbt men inte ledbanden lika snabbt vilket gör att många som tar doping ofta drar av en och en annan muskel och skadar sig. Så undvik doping precis som jag.


Ni kanske även tänker att det är för lite mat men största anledningen till att många blir hungriga ofta hela tiden är för att de stressar oerhört mycket eller tar bort kolhydraterna i sin mat i tron att de ska få bättre resultat. Gör inte det. Kolhydrater ger energi och gör så du orkar träna och leva. Stress ökar även hungerkänslorna något otroligt så dra ner även på stressen och ta det lugnt som sagt.


Jag som nyss början träna igen och fått tillbaka motivationen efter 2 års uppehåll från träning är oerhört glad att jag är tillbaka i min sunda livs stil. Jag tränar inte längre för att bli stor och biffig då jag inte tycker det är nödvändigt och inte så snyggt heller för den delen. Jag tränar för att må bra i kropp och själ . Jag försöker den här gången att bli i så bra form som möjligt och inte så stor som möjligt. Du behöver inte vara stor för att va i superform. Därför många idag frågar mig då jag ofta rätt stor förr men hade otroligt mycket fett på kroppen varför jag har blivit så liten. Hade det varit förr hade jag blivit kränkt av det men nu nej. Jag är på väg ner i vikt sakta men säkert och jag ser fräschare och mer hälsosam ut och även ett par kilon lättare. Man orkar mer när man inte går omkring på en massa extra vikt.


Mitt mål är att bli i så bra form som möjligt och inte så stor som möjligt så ni vet det nu. Jag vill va i hyfsad form året runt och inte bara ett par veckor på sommaren. Jag vill va hälsosam året runt och leva sunt utan alkohol och massa skräpmat. 1 gång i veckan med någon mat som pizza och någon godisbit är absolut ok för mig men jag överdriver inte eller frossar i mig det. Jag behöver inte det som sagt.


Folk säger ofta till mig men varför händer det inte så mycket då du tränar? Förr har jag tränat i perioder ett par månader och sedan lagt ner träningen ett par månader och så höll det på. Så klart det inte händer något då eller hur ?  Nu har jag precis börjat träna och visst har jag fått bra resultat men inte superresultat som många tror man får på 1 månad. Jag går inte på doping så det är omöjligt att få superresultat efter ett par månader. Även om du går på doping så tar det lång tid till en superkropp. Finns ingen kroppsbyggare i hela världen som fått bra resultat utan att ha tränat år in och år ut i flera års tid.


Jag har tränat nu i snart 6 veckor och det kommer ta minst 12 månader/ 1år innan ni kommer se otroligt bra resultat på mig. Men ska jag sedan få ännu bättre resultat så krävs det att jag inte tränar 1 år utan i flera år ja resten av mitt liv helt enkelt i flera år kontinuerligt. Med andra ord göra träningen till en livstil året runt för det är då resultaten kommer som ett brev på posten. Finns inga superatleter i hela världen som inte tränat i flera år. Alltså det krävs flera år av slit i gymmet, bra mat och bra motion för er som inte visst det men det tror jag de flesta vet.


Så ge mig minst 1 års träning och därefter flera år tills ni få se mig i otroligt bra form och inte innan dess för det är omöjligt för mig. Jag stressar inte på det utan jag låter det komma naturligt som sagt.


Men som jag lovat så kommer ni få se resultaten var fjärde vecka i form av ett par bilder år in och år ut så får ni utvecklingen i alla fall och att det inte går så snabbt som många tror att det gör i dag. Många har helt enkelt för bråttom i dag och vill få resultat snabbt och när de inte får det så tar de doping eller lägger ner träningen helt och så är den onda cirkeln igång. Låt det ta tid!


Otroligt fint väder idag och jag har genomfört ett hårt träningspass idag. Det blev bröst/triceps och vader. Har även hunnit äta en god middag är hemma med fullkornsris, kyckling och broccoli. Vatten till detta så klart :) Jag älskar vatten. Bästa drycken i världen :) Musklerna består av ca 70 % vatten så drick vatten men överdriv inte där heller. 1 stort glas vatten till varje måltid och en vattenflaska under gympasset passar utmärkt.


Bidrar med en fin bild på mig och min söta hundtjej TESS :)


Ha en underbar dag alla vänner och var rädda om er :)


 


Av tobbe bergman - 11 november 2011 13:39

Sitter nu och har precis ätit min middag efter ett hårt träningspass på gymmet. Idag blev det framsida lår,axlar och mage. Nu blir det ledigt hela helgen och kör igång på måndag igen. Skönt med lite vila nu känner jag. Särskilt nu när det är så underbart soligt höstväder idag :) Så blir nog ett par promenader i helgen för mig :)


Ikväll blir det att titta på idol då och min favorit är fortfarande så klart molly :) Amanda fondell kommer på andra plats för mig :)


Lägger upp nån bild från min träning här nu då :) Vet ni har har väntat på detta länge och jag är tacksam för att ni har väntat. Förvänta er inga super resultat då jag haft ett långt uppehåll på ungerfär 2 år då jag varken tränade, motionerade eller åt nyttigt. Jag är så glad att mitt nya liv äntligen fått fart. Mår så mycket bättre igen. Inga onyttigheter mer än lite grann 1 dag i veckan. Ingen alkohol alls. Bra mat , bra träning och bra motion. Att göra detta till en livstil är det svåra. Även för mig var det så innan. Jag tränade ett par veckor eller månader och sen blev man soffpotatis igen. Jag vet att det håller inte i längden.


Många stressar på för mycket när det gäller att forma sin kropp. Låt det ta tid. Det är inte förrän du tränar bra, äter bra, motionerar bra och vilar bra med mera därtill som du kan uppnå riktigt bra resultat året runt. Du måste göra det till en livstil och träna hårt året runt. Låt det ta tid. Det tar inte 1 månad eller 3 månader osv för att du ska få en perfekt fysik. Muskler växer sakta. Fett försvinner sakta. Särskilt om vi är naturliga utan preparat och fusk.


De bilderna jag nu lägger upp är efter enbart 1 månads perfekt träning, kost och motion och vila. Detta efter 2 år utan träning alls så förvänta er inga super resultat. Men som ni ser så pga att jag tränar rent utan otillåtna preparat så svarar muskelminnet fruktansvärt bra i alla fall. Man kommer snabbt tillbaka till dit man var innan så småningom pga att de muskler du bygger är äkta. Du bygger med kvalitet i stället för kvantitet. Kör du på olagliga preparat så samlar du bara på dig vatten och fett i dina muskler och de försvinner så fort du lägger av. Ha tålamod är mitt råd.


Ha en underbar fredag nu alla vänner :)


Av tobbe bergman - 10 november 2011 11:52

Stress är otroligt muskelnedbrytande. Det ökar kraven på återhämtningen jättemycket. Stress kan utveckla föera 100 tals olika symtom i våra kroppar som är otroligt ohälsosamt. Så vill du ha bra resultat så ta det lugnt och det gäller även på gymmet då träningen är en stress ökande faktor. Sluta grubbla och tänk då stressen blir otroligt hög i dessa fall.


Alkohol är otrolgit populärt idag men vill du bygga muskler och få en vältränad kropp och slimmad så undvik alkohol helt för resten av ditt liv. Låter tråkigt kanske men man vänjer sig och det finns roligare saker än just alkohol. Är det värt allt slit med mat och gym om man sedan skall dricka och bryta ner kroppen ännu mer och minska återhämtningen. Gillar ni öl så finns det faktiskt alkoholfri öl vilket är minst lika gott enligt min mening. Vad vill ni offra? En vältränad kropp eller en otränad. Det är upp till var och en.


Kan även berätta lite om att många äter upp sig dvs bulkar upp sig för att tro att de skall bygga större muskler. Det är också en myt. Att ligga på ett kaloriöverskott på ca 500 kalorier funkar bra om man är nybörjare i gymmet eller om man fortfarande är i tonåren och fortfarande växer. Vi som är äldre skulle bara lägga på oss extra fett om vi låg på så lite som 500 kalorier i överskott. Då vi blir äldre lägger vi på oss fett lättare och det är även svårare att bygga muskler då man blir äldre. Muskler växer även dessutom saktare och mindre om vi har mer fett på kroppen. Så ät normalt och överdriv varken träning , motion eller maten så kommer resultaten komma snabbare och du minskar samtidigt all stress och påfrestning som det ger på kroppen.


Jag har även tidigare talat om vilken reps nivå jag ligger på och varför det fungerar bäst. Att många även säger att du måste ligga på högre repsantal för ben och vader är också lite av en myt. Glöm inte att muskler växer av progression och överbelastning så ligg på samma repsantal även på dessa muskler. Glöm inte bort att kroppen väger en hel del och att vi belastar vader och ben med en del kg varje steg vi tar så för att bygga dem stora och grova behöver vi egentligen belasta dem mer än vad vi väger. Det kan ni ha i åtanke nästa gång ni tränar ben eller vader.


Den enda muskelgruppen jag ligger på väldigt många reps och då ibland upp till 100 reps är magen. Då magen är extremt stryktålig och är med och arbetar och stabiliserar i stort sett varenda muskelgrupp vi tränar och även har till uppgift att hålla ryggen rak så växer de bäst med många repetioner. Självklart växer de av tunga repetioner också men bättre om du kör många. Jag brukar här köra max 6 set. 2 set för mittendelen, 2 set för vänstersida, 2 set för högersida. Ett gott råd är att i första setet köra så många du aboslut klarar även om det skulle innebära 100 reps. Jag lovar er att set nr 2 kommer du klara max 10 och så vidare. Kör bara en övning för magen då seten är på maxantantalet 6 som jag berättat om i tidigare inlägg. Kör alltid hängande benlyft vilande med armbågarna på en ställning. En av de effektivaste övningarna för magen enligt min mening.


Idag är det vilodag för min del och det blir en långpromenad i sköna höstvädret då solen idag lyser :) Ha en underbar dag alla underbara vänner :)

Av tobbe bergman - 10 november 2011 09:42

Precis som i föregående inlägg så är det bara de som tar massa olagliga preparat som anabola steroider som kan träna i stort sett hur de vill och variera sin träning hur mycket som helst med diverse olika övningar och pass. De växer i alla fall.


För oss som kör naturligt och vill bygga muskler på naturlig väg så kan du inte chocka dina muskler för att växa. Massvis med tidningar och kost gurus lurar massvis med människor varje dag med dessa falska påståenden. Jag ser även idag massvis med personliga tränare som även dem anser man måste lura kroppen varje pass för att få musklerna att växa. Du kan inte lura musklerna för att växa punkt slut. Många varierar sin träning för att få mer motivation men det kommer inte bygga muskler bättre. Rent av sämre kommer det få dig att lägga på dig muskler.


Förr i tiden fanns det inga konstiga träningsmetoder utan man visste att det enkla funkade bäst. En muskel växer av överbelastning och progression punkt slut. Förstå detta. Börjar du variera din träning varje pass kommer det aldrig att hända något med dina muskler. Tro mig.


Mitt bästa råd är att köra samma pass , samma ordning och samma övningar dag ut och dag in. Försök att öka repsen eller vikterna varje pass och du kommer bli stor och stark snabbare än om du hade försökt köra olika varje pass. Kom ihåg allt handlar om progression och överbelastning.


Seten bör även dem vara lika antal varje pass då mer träning bara ökar kraven på återhämtning vilket tiden absolut inte räcker till. Ett gott råd för att orka mentalt år efter år med tunga vikter som verkligen bygger muskler så måste du ha tillräcklig med vila för att orka öka varje gång. Du blir inte starkare eller större förrän dina muskler och nervsystem är helt återhämtat. Börjar du bli svagare så är oftast felet pga för lite vila eller för lite mat.


Ligg på mellan 4-8 reps i varje set och försök öka vikterna mellan varje set om det går och kör strikt och korrekt med rätt muskel som skall tränas.


Kör aldrig någonsin mer än 2 övningar per muskelgrupp och vecka. Antalet set ska ligga på max 6 set per vecka och muskel. Alltså endast 3 set per övning och totalt 6 set. Alltså max 6 set för bröst, 6 set för rygg och så vidare. Detta upplägg får en att kunna ha max instensitet och styrka hela passet igenom utan att bli trött mot slutet vilket man oftast blir när man tränar för länge eller för mycket.


Testa att köra max 2 muskelgrupper per pass och lägg till kanske 3 set extra för en liten muskelgrupp per pass som ex traps eller mindre ofta bortglömda muskler.


Ni kanske där hemma sitter och skrattar åt detta upplägget nu då många oftast är vana att träna för mycket och tar efter anabola upplägg. De två största misstagen många gör för att inte utvecklas är överträning och att de äter för lite. Vila ordentligt och ät det du behöver. Testa detta upplägget i ett par månader så ska ni få se på riktiga resultat. Jag personligen har själv förr tränat för mycket och när jag sedan börjat med detta upplägget så är resultaten otroligt bra. Fruktansvärt bra.


Lyd dessa råd och jag lovar er otroliga resultat. Den första bodybuilding lärodomen är att ha tålamod. Muskler tar tid att bygga och att tappa fett tar också tid. Följ mina råd och det kommer gå så mycket snabbare.


Lycka till alla vänner :)

Av tobbe bergman - 9 november 2011 16:45

Vi som inte är några elitbyggare på absolut toppnivå har absolut inget behov av att dricka proteindrycker efter träningspassen eller i övrigt om du äter vanlig mat. Det är mer än dubbelt så viktigare för kroppen att få i sig kolhydrater efter träningen än protein. Äter du en bra balanserad måltid efter träningen hemma är det fullt tillräckligt.  Du behöver inte stressa i dig dem direkt efter passet utan du kan åka hem i lugn och ro. Nej du får inte sämre resultat för att du inte intar dem direkt efter passet men helst 60-90 min efter avslutat pass.


Känner du att du behöver energi efter passet så räcker det absolut med en banan efteråt medans du väntar på att få i dig huvudmåltiden hemma. Protein är helt onödigt då kroppen tillverkar och skapar protein dagligen i våran kropp. Visst de behövs för att bygga muskler men de proteiner du äter i din frukost ligger kvar i kroppen i flera timmar så en protein tillskott efter träningen är totalt bortkastade pengar. Du kommer bara att få uppblåst mage och göra dig av med överskottet på annan väg.


Anledningen till att så många vill lura på vanliga motionerande människor tillskott är för att tjäna pengar. Alla tidningar som strör reklam om att köpa deras produkter. Det är en penga industri. Jag ska tala om för er varför elit byggarna tar det. Då de flesta byggare på elit nivå går på förbjudna preparat som anabola steroider så ökar det behovet jättemycket av protein. Därför måste de äta mer än en vanlig motionär. Det gäller även maten som helhet då de måste äta mycket mer även av kolhydrater och så vidare. Är du elitbyggare och går på dessa diverse preparat då kan tillskott av protein vara nödvändigt men för oss vanliga naturligt tränande individer så är det helt meningslöst.


Sluta gå på en massa strunt som inte fungerar. Ät vanlig mat. Frukost , middag och kvällsmat plus frukt som mellanmål då det är fullt tillräckligt för en balanserad kost. Tro inte du får bättre resultat för du tar massa kosttillskott där de beskriver att du blir större, får mer pump i musklerna med mera därtill. Följ mitt tips här och du kommer få minst lika bra resultat utan onödiga kosttillskott.


Ha en bra kväll mina vänner :)

Ovido - Quiz & Flashcards