tobbix

Direktlänk till inlägg 10 november 2011

Stress-alkohol-kaloriöverkott-mage

Av tobbe bergman - 10 november 2011 11:52

Stress är otroligt muskelnedbrytande. Det ökar kraven på återhämtningen jättemycket. Stress kan utveckla föera 100 tals olika symtom i våra kroppar som är otroligt ohälsosamt. Så vill du ha bra resultat så ta det lugnt och det gäller även på gymmet då träningen är en stress ökande faktor. Sluta grubbla och tänk då stressen blir otroligt hög i dessa fall.


Alkohol är otrolgit populärt idag men vill du bygga muskler och få en vältränad kropp och slimmad så undvik alkohol helt för resten av ditt liv. Låter tråkigt kanske men man vänjer sig och det finns roligare saker än just alkohol. Är det värt allt slit med mat och gym om man sedan skall dricka och bryta ner kroppen ännu mer och minska återhämtningen. Gillar ni öl så finns det faktiskt alkoholfri öl vilket är minst lika gott enligt min mening. Vad vill ni offra? En vältränad kropp eller en otränad. Det är upp till var och en.


Kan även berätta lite om att många äter upp sig dvs bulkar upp sig för att tro att de skall bygga större muskler. Det är också en myt. Att ligga på ett kaloriöverskott på ca 500 kalorier funkar bra om man är nybörjare i gymmet eller om man fortfarande är i tonåren och fortfarande växer. Vi som är äldre skulle bara lägga på oss extra fett om vi låg på så lite som 500 kalorier i överskott. Då vi blir äldre lägger vi på oss fett lättare och det är även svårare att bygga muskler då man blir äldre. Muskler växer även dessutom saktare och mindre om vi har mer fett på kroppen. Så ät normalt och överdriv varken träning , motion eller maten så kommer resultaten komma snabbare och du minskar samtidigt all stress och påfrestning som det ger på kroppen.


Jag har även tidigare talat om vilken reps nivå jag ligger på och varför det fungerar bäst. Att många även säger att du måste ligga på högre repsantal för ben och vader är också lite av en myt. Glöm inte att muskler växer av progression och överbelastning så ligg på samma repsantal även på dessa muskler. Glöm inte bort att kroppen väger en hel del och att vi belastar vader och ben med en del kg varje steg vi tar så för att bygga dem stora och grova behöver vi egentligen belasta dem mer än vad vi väger. Det kan ni ha i åtanke nästa gång ni tränar ben eller vader.


Den enda muskelgruppen jag ligger på väldigt många reps och då ibland upp till 100 reps är magen. Då magen är extremt stryktålig och är med och arbetar och stabiliserar i stort sett varenda muskelgrupp vi tränar och även har till uppgift att hålla ryggen rak så växer de bäst med många repetioner. Självklart växer de av tunga repetioner också men bättre om du kör många. Jag brukar här köra max 6 set. 2 set för mittendelen, 2 set för vänstersida, 2 set för högersida. Ett gott råd är att i första setet köra så många du aboslut klarar även om det skulle innebära 100 reps. Jag lovar er att set nr 2 kommer du klara max 10 och så vidare. Kör bara en övning för magen då seten är på maxantantalet 6 som jag berättat om i tidigare inlägg. Kör alltid hängande benlyft vilande med armbågarna på en ställning. En av de effektivaste övningarna för magen enligt min mening.


Idag är det vilodag för min del och det blir en långpromenad i sköna höstvädret då solen idag lyser :) Ha en underbar dag alla underbara vänner :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tobbe bergman - 6 februari 2012 16:55

Till alla mina läsare: byter bloggplats till finest.se   Heter tobbix även där så bara att söka på sajten:) see you all there:) ...

Av tobbe bergman - 5 februari 2012 18:08

Ja då dök den bitande kylan upp då :) Kanske lite för kallt kanske då man fryser till is av att bara röra sig ute :) Men jag klagar inte för det har varit vindstilla och underbart soligt väder :) Tänk vad lite solsken kan göra ibland :)   Varit e...

Av tobbe bergman - 3 februari 2012 16:04

Sitter man vid köksbordet då med min feta mage som vägrar försvinna pga denna förbannade utbrändhet..tar fan kål på mig totalt..inget är roligt längre..orkar inte ens le för fem öre längre..jobbigt att till och med tvinga i sig mat då man inte ens är...

Av tobbe bergman - 27 januari 2012 14:21

Precis som jag pratat om tidigare så vet vi ju att kost tillskott är som ett sandkorn i sahara öknen och att det är för att lura människor på pengar. Vanlig mat räcker för oss naturligt tränande. Tänker ej prata mer om det då det blir för mycket uppr...

Av tobbe bergman - 26 januari 2012 08:58

För att komma på hur jag tränade förr eller vilket upplägg som fungerade bäst för mig för att öka mest i storlek så tog det sin tid. Var tvungen att titta igenom alla mina träningsanteckningar från förr och till slut efter all ansträngning kom jag ti...

Ovido - Quiz & Flashcards