tobbix

Direktlänk till inlägg 14 november 2011

take it easy :)

Av tobbe bergman - 14 november 2011 13:27

Som jag påpekat så många gånger förr ser jag väldigt många naturligt tränande som överdriver det mest när det gäller träning och kost. De tränar oerhört mycket och de vräker i sig mängder av mat. Jag själv har gjort de misstagen i många år. Varför inte ta och lyssna på kroppens signaler i stället och sluta stressa så mycket. Äter du bra mat och tränar rätt så får du bra resultat.


Äter du för mycket lägger du bara på dig fett. ja du ska äta mer kalorier än vad du gör av med för att bygga muskler men du behöver överdriva. Testa och ät otroligt sakta i stället så lovar jag dig att mättnaden kommer snabbare och du kommer känna dig mätt och belåten när kroppen talar om att du är det och inte bli uppblåst och proppmätt. Äter du förbi mättnadskänslan så kommer de överflödiga kalorierna att läggas som fett och du kommer bara få utföra fler toalett besök än vanligt.


Du kommer otroligt långt på endast 3 måltider om dagen och däremellan frukt som mellanmål. Du behöver inte mer. Lite av varje i måltiderna räcker mer än väl. Lite protein ,lite fett,lite kolhydrater och lite fett. Äter du bra mat och inte överdriver potionerna så kommer självklart kunna va i hyfsad form året runt och vägen till riktigt deffad form tar endast nån vecka att nå. Att vara fet större delen av året för att sedan va i deffad form över sommaren är inte imponerande och det är bara ohälsosamt. Sen tar det då givetvis otroligt många månader att bli av med de överflödiga kalorierna. Har själv varit där. Det är inte rolig alls kan jag säga.


Att träna mindre har jag också påpekat i tidigare inlägg. Mer behövs absolut inte då skaderisken ökar, inflammationer i musklerna ökar och du förr eller senare övertränad och att återhämta sig från det tar oerhört lång tid. Har själv även varit där. Likaså cardio träning skall utföras med måtta och det har jag också skrivit om i tidigare inlägg.


Förstå att naturlig träning skiljer sig tusen ggr om mot de som använder doping. De som använder doping kan träna i flera dagar i rad utan att bli övertränade. De måste även äta 100 ggr mer för att preparaten gör så att kroppen behöver mer näring. Musklerna blir starkare av doping snabbt men inte ledbanden lika snabbt vilket gör att många som tar doping ofta drar av en och en annan muskel och skadar sig. Så undvik doping precis som jag.


Ni kanske även tänker att det är för lite mat men största anledningen till att många blir hungriga ofta hela tiden är för att de stressar oerhört mycket eller tar bort kolhydraterna i sin mat i tron att de ska få bättre resultat. Gör inte det. Kolhydrater ger energi och gör så du orkar träna och leva. Stress ökar även hungerkänslorna något otroligt så dra ner även på stressen och ta det lugnt som sagt.


Jag som nyss början träna igen och fått tillbaka motivationen efter 2 års uppehåll från träning är oerhört glad att jag är tillbaka i min sunda livs stil. Jag tränar inte längre för att bli stor och biffig då jag inte tycker det är nödvändigt och inte så snyggt heller för den delen. Jag tränar för att må bra i kropp och själ . Jag försöker den här gången att bli i så bra form som möjligt och inte så stor som möjligt. Du behöver inte vara stor för att va i superform. Därför många idag frågar mig då jag ofta rätt stor förr men hade otroligt mycket fett på kroppen varför jag har blivit så liten. Hade det varit förr hade jag blivit kränkt av det men nu nej. Jag är på väg ner i vikt sakta men säkert och jag ser fräschare och mer hälsosam ut och även ett par kilon lättare. Man orkar mer när man inte går omkring på en massa extra vikt.


Mitt mål är att bli i så bra form som möjligt och inte så stor som möjligt så ni vet det nu. Jag vill va i hyfsad form året runt och inte bara ett par veckor på sommaren. Jag vill va hälsosam året runt och leva sunt utan alkohol och massa skräpmat. 1 gång i veckan med någon mat som pizza och någon godisbit är absolut ok för mig men jag överdriver inte eller frossar i mig det. Jag behöver inte det som sagt.


Folk säger ofta till mig men varför händer det inte så mycket då du tränar? Förr har jag tränat i perioder ett par månader och sedan lagt ner träningen ett par månader och så höll det på. Så klart det inte händer något då eller hur ?  Nu har jag precis börjat träna och visst har jag fått bra resultat men inte superresultat som många tror man får på 1 månad. Jag går inte på doping så det är omöjligt att få superresultat efter ett par månader. Även om du går på doping så tar det lång tid till en superkropp. Finns ingen kroppsbyggare i hela världen som fått bra resultat utan att ha tränat år in och år ut i flera års tid.


Jag har tränat nu i snart 6 veckor och det kommer ta minst 12 månader/ 1år innan ni kommer se otroligt bra resultat på mig. Men ska jag sedan få ännu bättre resultat så krävs det att jag inte tränar 1 år utan i flera år ja resten av mitt liv helt enkelt i flera år kontinuerligt. Med andra ord göra träningen till en livstil året runt för det är då resultaten kommer som ett brev på posten. Finns inga superatleter i hela världen som inte tränat i flera år. Alltså det krävs flera år av slit i gymmet, bra mat och bra motion för er som inte visst det men det tror jag de flesta vet.


Så ge mig minst 1 års träning och därefter flera år tills ni få se mig i otroligt bra form och inte innan dess för det är omöjligt för mig. Jag stressar inte på det utan jag låter det komma naturligt som sagt.


Men som jag lovat så kommer ni få se resultaten var fjärde vecka i form av ett par bilder år in och år ut så får ni utvecklingen i alla fall och att det inte går så snabbt som många tror att det gör i dag. Många har helt enkelt för bråttom i dag och vill få resultat snabbt och när de inte får det så tar de doping eller lägger ner träningen helt och så är den onda cirkeln igång. Låt det ta tid!


Otroligt fint väder idag och jag har genomfört ett hårt träningspass idag. Det blev bröst/triceps och vader. Har även hunnit äta en god middag är hemma med fullkornsris, kyckling och broccoli. Vatten till detta så klart :) Jag älskar vatten. Bästa drycken i världen :) Musklerna består av ca 70 % vatten så drick vatten men överdriv inte där heller. 1 stort glas vatten till varje måltid och en vattenflaska under gympasset passar utmärkt.


Bidrar med en fin bild på mig och min söta hundtjej TESS :)


Ha en underbar dag alla vänner och var rädda om er :)


 


 
 
jel13

jel13

15 november 2011 00:32

intressant inlägg, ska läsa hela när jag inte är så trött haah. Jag bloggar om min träning i självförsvar.

http://jel13.bloggplatsen.se

tobbe bergman

15 november 2011 11:10

hehe tack :) Tycker jag du ska göra.. massvis med inlägg sedan föregående månader också om du känner för att läsa :) Låter skoj:) tränade själv kampsport i yngre dagar :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tobbe bergman - 6 februari 2012 16:55

Till alla mina läsare: byter bloggplats till finest.se   Heter tobbix även där så bara att söka på sajten:) see you all there:) ...

Av tobbe bergman - 5 februari 2012 18:08

Ja då dök den bitande kylan upp då :) Kanske lite för kallt kanske då man fryser till is av att bara röra sig ute :) Men jag klagar inte för det har varit vindstilla och underbart soligt väder :) Tänk vad lite solsken kan göra ibland :)   Varit e...

Av tobbe bergman - 3 februari 2012 16:04

Sitter man vid köksbordet då med min feta mage som vägrar försvinna pga denna förbannade utbrändhet..tar fan kål på mig totalt..inget är roligt längre..orkar inte ens le för fem öre längre..jobbigt att till och med tvinga i sig mat då man inte ens är...

Av tobbe bergman - 27 januari 2012 14:21

Precis som jag pratat om tidigare så vet vi ju att kost tillskott är som ett sandkorn i sahara öknen och att det är för att lura människor på pengar. Vanlig mat räcker för oss naturligt tränande. Tänker ej prata mer om det då det blir för mycket uppr...

Av tobbe bergman - 26 januari 2012 08:58

För att komma på hur jag tränade förr eller vilket upplägg som fungerade bäst för mig för att öka mest i storlek så tog det sin tid. Var tvungen att titta igenom alla mina träningsanteckningar från förr och till slut efter all ansträngning kom jag ti...

Ovido - Quiz & Flashcards