tobbix

Direktlänk till inlägg 9 januari 2012

Måltidsfrekvens!

Av tobbe bergman - 9 januari 2012 16:57

Vet jag pratat om att det spelar ingen roll om du äter 3 ggr per dag eller 6 ggr per dag eller mer då allt handlar om det totala antalet kalorier du får i dig på en dag !


Då det är vanligt att många förespråkar att äta flera mål mat per dag så gör många eller de flesta felet här att äta helt enkelt för mycket i varje måltid så det totala antalet kalorier blir för mycket i alla fall totalt sett för att hålla sig i form.


Jag äter antagligen mer på träningsdagar än vad jag gör på vilodagar. Du behöver inte utföra timtals motionsträning för att bli i form. Det räcker med lite promenader 30-40 min då och då mer behövs inte om du frågar mig. Det tar lite längre tid men är skonsamast i det långa loppet om du frågar mig då träningen är en livstil och inte något man håller på med då och då.


Vi vet att vi skall lyssna på våran kropp. Att träna och motionera när vi har ork och lust och inte annars. Äta när vi är hungriga men bra och nyttig mat. Att fuska med något onyttigt nån dag i veckan är inget som kommer rasera allt utan tvärtom det kommer göra att du kommer orka hålla fokus hela tiden. Det blir lätt trist och enformigt annars.


Jag som är glad i mat vill äta lite oftare eller jag äter lite oftare. Även om jag skulle äta 10 ggr om dagen och äter bra mat så kan jag hålla mig i form. Varför ? Jo för att som jag sa tidigare många överdriver varje mål och det blir för mycket i varje måltid. Ät ordentligt sakta och njut av maten och tugga ordentligt och känn efter när du är mätt och inte när du är proppmätt.


Med ett mål menar jag inte 10 mål med ex ris och kyckling då vi skulle gå upp i vikt så klart. 1 mål kan vara endast 1 äpple. Det räcker. Är mina bas måltider frukost ,middag och kvällsmat som då är lite större men lagom så är alla måltider utöver dessa enbart frukt och keso exempel.


Att stryka kolhydrater helt kommer bara göra dig orkeslös. Dessamma gällar alla andra näringsämnen. Kroppen behöver lite av varje för att må bra. Självklart är det kolhydraterna som gör att vi lagrar fett lättast men att stryka dem helt gör bara att du börjar bryta ner muskler i stället och spara på fettet. Som sagt vi behöver lite av varje och även kolhydrater.


Bästa sättet är som jag beskrivit tidigare är att gå efter den tallriksmodellen där kolhydraterna är lagom och till ett minimum. 1/4 kolhydrater, 1/4 protein och 2/4 dvs en halv tallrik med resten grönsaker. Grönsaker är kalorisnåla men otroligt bra mättande. Är det någon gång du vill lassa på kolhydrater så gör det på din frukost då glykogen nivåerna är nästan tomma på morgonen och allt du äter då kommer inte lagras som kroppsfett över huvudtaget.


Slutsats:


* Ät när du är hungrig i lagom portioner ..hur många mål spelar ingen roll så länge kalorimängden inte blir för hög


* Ät bra mat och din mat skall innehålla både protein,kolhydrater och fett i varje måltid


* Skall du överäta så överät i grönsaker


* Fett brinner i kolhydraternas låga


* Muskler bryts ner av för lite kolhydrater och kroppen sparar på fettet


* Drick mycket vatten


* Det är mängden mat och frossandet i stora portioner som gör oss överviktiga och inte mängden mål


* Ät mindre mål och kanske lite oftare och ät sakta så kommer du märka att du blir mätt på mindre mat


TILL SIST: Din kropp talar om för dig när den vill ha mat eller saknar något näringsämne så lyssna på den så kan inget gå fel


En sak till är att stressar du mycket då däremot så lagrar kroppen varenda kolhydrat du äter till i stort sett fett så till att varva ner och stressa mindre :)


Lycka till :)




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tobbe bergman - 6 februari 2012 16:55

Till alla mina läsare: byter bloggplats till finest.se   Heter tobbix även där så bara att söka på sajten:) see you all there:) ...

Av tobbe bergman - 5 februari 2012 18:08

Ja då dök den bitande kylan upp då :) Kanske lite för kallt kanske då man fryser till is av att bara röra sig ute :) Men jag klagar inte för det har varit vindstilla och underbart soligt väder :) Tänk vad lite solsken kan göra ibland :)   Varit e...

Av tobbe bergman - 3 februari 2012 16:04

Sitter man vid köksbordet då med min feta mage som vägrar försvinna pga denna förbannade utbrändhet..tar fan kål på mig totalt..inget är roligt längre..orkar inte ens le för fem öre längre..jobbigt att till och med tvinga i sig mat då man inte ens är...

Av tobbe bergman - 27 januari 2012 14:21

Precis som jag pratat om tidigare så vet vi ju att kost tillskott är som ett sandkorn i sahara öknen och att det är för att lura människor på pengar. Vanlig mat räcker för oss naturligt tränande. Tänker ej prata mer om det då det blir för mycket uppr...

Av tobbe bergman - 26 januari 2012 08:58

För att komma på hur jag tränade förr eller vilket upplägg som fungerade bäst för mig för att öka mest i storlek så tog det sin tid. Var tvungen att titta igenom alla mina träningsanteckningar från förr och till slut efter all ansträngning kom jag ti...

Ovido - Quiz & Flashcards