tobbix

Alla inlägg den 2 januari 2012

Av tobbe bergman - 2 januari 2012 18:06

Tänkte berätta lite kort om att man inte behöver avancera och göra allt så krångligt när man skall komma i form och göra rätt i sin väg dit.


Första månaderna och veckorna i din diet mot toppform är mer än dubbelt så viktigare och enklare för att få resultaten man vill ha i slutändan.


Dessa månader eller veckor beroende på var du ligger i fettprocent behöver du inte krångla till det mer än nödvändigt. Träna på tungt som vanligt i styrketräningen och fall inte för frestelsen att köra lättare träning och fler reps. Du vill fortfarande behålla så mycket muskler som möjligt och kanske lägga på dig lite mer vilket faktiskt är möjligt då man cyklar kalori intaget mellan högt och lågt dvs mer på träningsdagar och mindre på vilodagar.


Beroende på vad man är för typ när det gäller mat så säger jag som jag sagt tidigare att är du glad i mat och inte vill skära ner för mycket på den under din diet så kör då hellre lite mer förbränningsträning vilket passar mig perfekt. Är man mer av lat typ och inte vill motionera mycket så måste ni skära ner lite på maten då du måste skapa ett energi underskott för att förlora fett. Likaså om du vill öka i muskler måste du skapa ett energi överskott. Men det vet ju de flesta redan.


Mitt mål för tillfället inte att bli större utan att underhålla det jag byggt upp. Därför gör man bäst i att ligga på kalori plus minus noll. Då jag inte har överdrivet stor fettmängd och är i hyfsad form året runt så behöver jag inte börja min diet riktigt än och för min del behöver jag inte ändra så mycket egentligen eftersom jag äter i stort sett likadant i veckorna och lite onyttigare på helgerna.


Jag lägger bara till lite mer effektiv intervall träning då jag vill komma i bättre form så småningom. Enkla medel men mycket effektiva.


Men nu har jag pratat klart om detta utan det var la sista veckan till toppformen vi skulle prata om va :)


Kör på likadant ända fram till sista veckan och följ dessa tips jag nu ger er här från dag 1 till dag 7. Svårare behöver det inte vara. Skippa jobbiga tips som uppladdning och tömning innan toppformen då det kan rasera allt väldigt lätt om du gör minsta lilla misstag och det är i sin tur stressande. Du vill ju inte se slät eller vattning ut eller hur :) Ät bra salt under diet.Bra mat med salt är exempel tonfisk, måltidsersättningspulver, äggvitor och nyttiga dressingar. Drick flera liter vatten om dagen. Det finns ingen magiskt hur många liter det är. Det varierar på hur mycket du rör dig per dag , hur mycket du väger med mera. Men försök dricka regelbundet även mellan måltiderna och för att hålla vätskebalasen ( urinen skall vara luktfri och genomskinlig ). Överdriv aldrig vattendrickandet då det bara gör att kroppen får svårare att ta upp vätskan och du kissar ut det som kroppen inte kan ta upp så därför är det bäst att dricka små mängder och ofta.


SISTA VECKAN :


DAG 1 -3 : Ät som vanligt. Eventuellt lite mindre kalorier eller kolhydrater beroende på hur din form är för tillfället och även hur din ämnesomsättning reagerat. Drick mycket vatten.


DAG 4: Stryk allt salt i din kost. Då du även här dricker mycket vatten så kommer du skölja ur allt salt ur kroppen lättare.


DAG 5 : Drick ungefär hälften så mycket som du gjort innan eller mindre vilket nu kommer göra att du sakta börjar torka ut kroppen från vätska. Då du kroppen varit van vid mycket vätska så kommer kroppen även under de 2 sista dagarna svara med att göra sig av med mer vatten.


DAG 6 : Drick ännu mindre vatten och endast nu till måltiderna. 1-2 glas max räcker per måltid.


DAG 7 : Toppform. Har du följt dessa tips så kommer din form den dagen du vill va i det att vara kanon:)




Ovido - Quiz & Flashcards