tobbix

Alla inlägg den 24 januari 2012

Av tobbe bergman - 24 januari 2012 11:24

Anledningen till att jag skriver om massa misstag i träningen är för att jag vill lära andra om alla mina misstag jag gjort och även samtidigt lära er att komma i form på rätt sätt. Av misstag lär man sig.


Jag har i flera år tränat perfekt på gymmet och ätit perfekt så inget konstigt med det. Men varför fick jag inte de resultaten jag ville ha ? Varför utvecklades jag mest i tonåren ?


Svaret är Överträning! Övertränar du så bryter du ner din kropp mer och mer och det tar till slut månader och upp till år innan de kan reparera sig igen om du har otur vilket varit så i mitt fall tyvärr.


Många underäter eller rättare sagt de äter antingen för lite och svälter sig och även då bryter du ner muskelmassa. Värre än det är att de kanske inte äter för lite men de äter fel mat och missar ex grönsaker och så vidare i sin kost.


Även jag de senaste åren upptäckte jag åt för lite helt enkelt och jag blev mindre och mindre. Har nu börjat äta mycket mer och äter när jag är hungrig. Antingen flera mål eller färre mål beroende på hur min dag ser ut. När jag lassade på mer mat ju mer har jag börjat växa.


Jag har ätit bra för övrigt de andra åren så det var inte maten som var mitt problem utan Överträning.


Att överträna sig är det lättaste man kan göra i träningen. Du behöver inte känna dig trött och slö vid lite överträning vilket det då ofta kan vara svårt att veta om man är övertränad.


Blir du inte starkare i gymmet och dina muskler vägrar att växa, du ligger på en platå och dina vikter ligger kvar på samma antal kilon eller till och med ännu värre du måste sänka vikterna så är du garanterat till 99 % övertränad!


Vi som är vanliga människor med familj, jobb och andra viktiga saker klarar inte av mycket träning eller klarar av kanske vi gör men kroppen återhämtar sig inte lika snabbt och det är just därför många tror att ju äldre du blir ju svårare är det att bygga muskler. Det är nonsens. Mitt förslag är att träna mindre. Du kan klara dig på 1 pass i veckan om det skulle vara det enda du hinner med.


Försök att sova bra, äta bra och se träningen som den minsta delen i stället.


Ett misstag till som jag sett och som jag även fallit offer för att inte se kroppen som en helhet. På gymmen ser jag dagligen vanliga tränande individer som kör små muskler som baksida axlar, framsida axlar, utsida axlar, biceps ,triceps ,traps, underarmar och insida lår för att nämna några exempel och de kör dessa separat från övrig träning. Det är det dummaste onödigaste man kan göra.


Tänk så här bröst och rygg kör du ex 1 gång i veckan och de växer hyfsat bra men dina armar och axlar vägrar att växa lika snabbt. Problemet jag ser det här är att armar och axlar aktiveras jättemycket av rygg o bröst träning och kör du då armar o axlar separat så kör du dem 2 ggr i veckan och det gör att dessa små muskler inte hinner återhämta sig mellan passen.


Även om det gäller att koppla bort dessa små muskler i så stor grad som möjligt i din bröst och rygg träning så aktiveras de rätt bra i alla fall.


Många tänker jag måste köra baksida axlar för annars blir dina axlar framåtroterande. Mitt svar är NEJ! Du blir framåtroterande i din hållning om dina rygg muskler inte speglar jämnt med dina bröstmuskler. Gör du lika många set och antal kg som för dina bröst som för din rygg behöver du inte oroa dig över att din hållning skall bli i obalans.


Förr när det inte fanns flashiga maskiner och man knappt hade tillgång till hantlar så klarade man sig utmärkt på sin egen kroppsvikt som ex chins och armhävningar med mera.


Sammansatta övningar där du aktiverar fler muskler samtidigt är de bästa övningarna som finns. De kan aldrig ersättas. Har du skador som ex jag och inte kan göra vissa övningar så finns det ju lite vänligare alternativ till övningar som fungerar hyfsat bra men de kommer fortfarande inte vara bättre än de stora sammansatta övningarna.


I alla tider har det enkla varit det bästa. Marklyft,bänkpress, knäböj, militärpressar och pull-ups/chins och olika rodd med skivstång och så vidare.


Det är när man börjar läsa alla onödiga kropssbyggartidningar som även jag gjort man förstör sin träning. Man börjar ändra i sina scheman och tror att mer skall vara bättre och ersätter alla de bra övningarna med isoleringsövningar och så vidare.


Ännu värre man börjar tro att musklerna måste chockas för att växa och att man måste variera sin träning från pass till pass för att man skall få resultat. Musklerna kan inte förvirrras. Ändra du något så är det för att hålla motivationen uppe och inget annat men det kommer bara försämra dina resultat. Att byta från ett brett grepp till smalt grepp eller från lutande press till plan press är inga stora ändringar och det är fortfarande samma övning. Så lite borde du ändra i din träning. Dina muskler växer av överbelastning och det är när du kör på samma vikt ett längre tag som dina muskler vänjer sig och inte vid någon övning som tusentals tror och blir lurade av.


Lär er: Muskler växer av överbelastning och utmanas den inte med fler reps eller tyngre vikter från pass till pass så växer den inte punkt slut!


Armhävningar är jätteffektiva för både bröst ,axlar och triceps och kör du dem korrekt så ger de mer än vad du tror. Jag brukar rekommendera max 12 stycken push -ups med swoops och utan vila emellan 10 st vanliga pushups. Testa dessa och jag lovar att du kanske inte var så stark som du först trodde att du var :) Kör 4 set av dessa :)


Jag är fortfarande övertränad men växer hela tiden fast jag nu vilat i 1 månad och så länge jag växer så tänker jag inte börja träna förrän jag stagnerar och är helt utvilad till 100 %. Det kan bli i mars eller april hur som helst lyssna på din kropp.


Att jag äntligen har fattat att det var träningen som orsakat alla problemen med min kropp har jag inte upptäckt förrän det var för sent. Man lär sig av sina misstag. Det förklarar min trötthet i alla år. Att nu äntligen kunna släppa besattheten kring träning och kost och bara vara och göra andra saker som är roligare och mer betydelsefulla känns kanonbra. Att lyssna mer på sin kropp och göra det som den berättar för dig att du skall göra.


Om ni stagnerat i eran träning eller känner er lite småtrötta och det inte går bra på träningen längre så ändra inte i erat upplägg för ni tror det chockar kroppen då det är som sagt överbelastning som gör att musklerna växer.


Mitt råd är att testa att ta en vecka ledigt eller mer och se om ni börjar växa och det får er ifrån platån. Men glöm inte att fortsätt att äta bra. Det är också ett misstag många gör. De vilar och börjar äta skräp eller knappt ingen mat alls. Du måste återhämta dig och bygga muskler under vilan också så fortsätt o ät bra men ta ledigt från gymmet ett tag och rapportera gärna till mig om jag fått er att utveckla eran kropp till det bättre :)


good luck :)



Ovido - Quiz & Flashcards