tobbix

Direktlänk till inlägg 5 januari 2012

bästa intervall formen och min benträning+bicepsträning!

Av tobbe bergman - 5 januari 2012 09:25

Vi vet ju vid det här laget att intervallträning bränner mest fett på kortaste tid. Men vilken form är då bäst. Självklart tar löpning första platsen men då skall den förläggas i backar så kallad backträning som det kallas. Att springa intervaller i lutning är mer än dubbel så effektivare och jobbigare än att springa på plan yta.


När du löper i backe så stärks underkroppen något otroligt jämför med att löpa på plan mark. Vaderna, rumpan ,baksida lår, insida lår och framsida lår. Jag brukade ha minst träningsvärk i framsida lår när jag sprang på plan yta och mest i de övriga underkroppsmusklerna. Sen jag bytte till backträning så känns det komplett då träningsvärken i framsida lår nu är otroligt bra. I löpning så aktiveras baksidan mer än vad vi tror då den aktiveras otroligt mycket i den exentriska fasen i löpning.


Mina ben har alltid varit bra och nu underhåller jag bara dem då jag varken vill de skall bli större eller mindre. Så de enda benträningen jag gör nu för tiden är intervaller i form av backträning. Om jag någon gång ens kör ben så brukar det ibland då endast bli 3 set framsida lår i bensparksmaskinen. Detta kör jag då i så fall efter min löpning. Men detta är ytterst sällan. Kör det mest framåt sommaren då man ska gå i shorts och bensparken fixar fram separationerna lite mer vid knät.


Ett gott råd är att separera styrketräningen från konditionsträningen. Detta för att fokusera med mest energi på varje del. Annars kan den andra delen bli lidande och att köra tuffa intervaller efter ett gympass är inte att rekommendera då det gör dig övertränad fortare än kvickt. Detta av egna erfarenheter och andras.


Jag har kommit fram till ett perfekt upplägg för mig som ger mig mycket tid över till andra saker i livet som känns viktigare. Kör max 2 styrkepass i veckan och 2 konditonspass max.


Det är viktigare att sköta maten perfekt än träningen perfekt. Du är vad du äter som man säger :)


Självklart under diet skall man äta mindre men stryk aldrig kolhydraterna helt. Du kommer klara det ett par dagar eller veckor för sen går du in i väggen av mental trötthet. Bättre är att minska kolhydraterna till varje mål i stället och äta lite mindre av dem i stället för att stryka dem helt.


Ni som undrar hur mycket biceps man skall köra så är enligt mina erfarenheter att kör du dem tungt , strikt och hårt en gång i veckan så är 3-5 set absolut max. I stångcurl exempel så självklart skall du köra strikt och lägga belastningen på biceps men att isolera dig och köra superstrikt och bara röra biceps är bara dumt då du kan använda mycket mindre vikt då. Muskeltillväxt kan endast ske genom gradvis ökad belastning på en muskel. Med det menas att variation i träningen som alla pratar sin varmt om att du måste variera övningar för att få musklerna att växa är den största myten som finns. Chocka musklerna till tillväxt ren bluff. Gå inte på den skiten. Du kan köra exempel stångcurl för biceps resten av ditt liv och enbart den övningen varenda pass och växa ändå. Det handlar om att gradvis öka vikten hela tiden i övingarna och inget annat. Muskeln vänjer sig aldrig vid en övning men det muskeln däremot vänjer sig vid är vid en viss belastning. Det är stor skillnad kan jag lova.


Ha en underbar dag och ta vara på dessa goda tips och få bättre resultat på kortare tid i gymmet :)


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tobbe bergman - 6 februari 2012 16:55

Till alla mina läsare: byter bloggplats till finest.se   Heter tobbix även där så bara att söka på sajten:) see you all there:) ...

Av tobbe bergman - 5 februari 2012 18:08

Ja då dök den bitande kylan upp då :) Kanske lite för kallt kanske då man fryser till is av att bara röra sig ute :) Men jag klagar inte för det har varit vindstilla och underbart soligt väder :) Tänk vad lite solsken kan göra ibland :)   Varit e...

Av tobbe bergman - 3 februari 2012 16:04

Sitter man vid köksbordet då med min feta mage som vägrar försvinna pga denna förbannade utbrändhet..tar fan kål på mig totalt..inget är roligt längre..orkar inte ens le för fem öre längre..jobbigt att till och med tvinga i sig mat då man inte ens är...

Av tobbe bergman - 27 januari 2012 14:21

Precis som jag pratat om tidigare så vet vi ju att kost tillskott är som ett sandkorn i sahara öknen och att det är för att lura människor på pengar. Vanlig mat räcker för oss naturligt tränande. Tänker ej prata mer om det då det blir för mycket uppr...

Av tobbe bergman - 26 januari 2012 08:58

För att komma på hur jag tränade förr eller vilket upplägg som fungerade bäst för mig för att öka mest i storlek så tog det sin tid. Var tvungen att titta igenom alla mina träningsanteckningar från förr och till slut efter all ansträngning kom jag ti...

Ovido - Quiz & Flashcards