tobbix

Direktlänk till inlägg 26 november 2011

Längden på pass

Av tobbe bergman - 26 november 2011 10:40

Ser ofta på gymmet personer som tränar hur länge som helst och det är totalt meningslöst. Vet man inget om hur träning påverkar kroppen så är det så klart svårt att veta hur länge man skall träna. Det handlar inte om att döda muskeln varje pass utan att stimulera den till att växa.


När vi tränar så är det en sorts stress för kroppen och den börjar frigöra mer och mer kortisol ju längre du tränar och det är otroligt muskelnedbrytande. Riktiga vetenskapliga studier beskriver alltid att vid 27 min så börjar kroppen sakta att hamna i nedbrytande katabolt tillstånd. Vid 45 min är kroppen vid sitt vanliga läge igen som innan du började passet och därför blir allt över 45 min bortkastad tid om du vill bygga muskler.


Jag rekomenderar därför alla att träna på gymmet max 45 min per pass. Mer än det kommer bara bryta ner din kropp ännu mer och förhindra dina muskler att växa sig stora och starka. Optimalt är mellan 30-45 min för bästa resultat. Finns inget som påpekar att mer är bättre. Mindre är bättre.


Det finns så mycket mer i livet än bara träning och kost. De flesta vill ha mer tid till familj ,vänner och sina intressen. När man då kan få bäst resultat av så lite träning, motion och lagom mat varför inte då göra det rätt från början. Jag själv har varit besatt och det blir man inte lycklig av kan jag säga. Träna för att må bra inombords. Jag är fortfarande en hel del övertränad då jag själv övertränat mig själv i så många år. Därför har jag ännu inte kunnat uppnå jättebra resultat ännu men det börjar sakta men säkert vända och om 1 år kommer jag att ha förändrat min fysik som ingen har sett mig innan och jag låter det ta den tid det tar.


Det handlar inte om att träna så hårt som möjligt för att få en bra kropp utan att träna smart år in och år ut. Jag som själv gjort så många misstag genom åren har ju självklart lärt mig av dem. Hade jag bara tränat rätt från första början så hade jag besparat mig år av misstag. Detta året kommer bli ett bra träningsår för mig och inga bortkastade träningspass. Varje pass kommer stimulera mina muskler till att växa. Men som sagt så har inte så mycket hänt ännu då jag behöver återhämta mig helt och hållet först. Men i sommar borde ni se en otroligt klar förbättring av min fysik. En fysik ni kommer fråga mig om tips hur jag fick den fysiken. Bästa tipset läs min träningsblogg och ta vara på alla goda råd jag delar med mig av. Jag håller inget hemligt utan vill att alla som tränar skall få bra resultat. I gymmet är vi en enda stor familj och vi skall därför hjälpa varandra där.


Träna lagom, ät lagom, motionera lagom ,stressa lagom och sov dina 7-8 timmar varje natt och du skall bli stor och stark.


När det gäller övningar så kör de övningarna som ger dig bäst kontakt. Men jag brukar ändå rekomendera att köra mest fria vikter då det ger bäst rörelsebana och muskeltillväxt.


Lycka till alla med eran träning. I dag skall jag fira min lilla brorsdotter som fyller 2 år :) Grattis till stora tjejen :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tobbe bergman - 6 februari 2012 16:55

Till alla mina läsare: byter bloggplats till finest.se   Heter tobbix även där så bara att söka på sajten:) see you all there:) ...

Av tobbe bergman - 5 februari 2012 18:08

Ja då dök den bitande kylan upp då :) Kanske lite för kallt kanske då man fryser till is av att bara röra sig ute :) Men jag klagar inte för det har varit vindstilla och underbart soligt väder :) Tänk vad lite solsken kan göra ibland :)   Varit e...

Av tobbe bergman - 3 februari 2012 16:04

Sitter man vid köksbordet då med min feta mage som vägrar försvinna pga denna förbannade utbrändhet..tar fan kål på mig totalt..inget är roligt längre..orkar inte ens le för fem öre längre..jobbigt att till och med tvinga i sig mat då man inte ens är...

Av tobbe bergman - 27 januari 2012 14:21

Precis som jag pratat om tidigare så vet vi ju att kost tillskott är som ett sandkorn i sahara öknen och att det är för att lura människor på pengar. Vanlig mat räcker för oss naturligt tränande. Tänker ej prata mer om det då det blir för mycket uppr...

Av tobbe bergman - 26 januari 2012 08:58

För att komma på hur jag tränade förr eller vilket upplägg som fungerade bäst för mig för att öka mest i storlek så tog det sin tid. Var tvungen att titta igenom alla mina träningsanteckningar från förr och till slut efter all ansträngning kom jag ti...

Ovido - Quiz & Flashcards