tobbix

Direktlänk till inlägg 24 november 2011

lyssna åter igen på din kropp

Av tobbe bergman - 24 november 2011 18:21

Vet att jag berättat hur ni skall träna och motionera och äta men det är inte alltid man känner sig på topp och man kan självklart bli övertränad i alla fall även om man tränar så pass lite som jag vill att ni skall göra för att få de bästa resultaten. Men att strunta i kroppens signaler är inte att föredra då ni bara ökar stressen och nerbrytningen av kroppen ännu mer vilket gör att de passen ni kör inte kommer göra något för att förbättra dina resultat. I stället så kommer det gå åt andra hållet i stället.


Träna alltid när du är full av energi och känner dig ordentligt utvilad. Är du trött i flera dagar vila helt enkelt tills du blir pigg igen. Tro inte du försämras eller förlorar styrka eller muskelmassa på grund av det. Du kommer i stället känna dig starkare och större efter vilan. Tro mig. Under vilan växer vi och det är inte förrän vi är helt återhämtade i både muskler och nervsystem som vi kan köra muskeln igen. Hur många gånger har man inte sett människor som brukar träna hårt och sedan åker de på semester i 2 veckor och när de kommer tillbaka ser de pigga och mer vältränade ut. Detsamma har även hänt mig. Återhämtning kallas det. Minns när jag vilade 1 månad för länge sedan och blev större och större. Så tror många övertränar sig nu för tiden utan att helt enkelt veta om det. Mina resultat har börjat avstanna och känner mig rätt sliten så har dragit ner volymen denna veckan för att se om det vänder. Huvudvärken är ett gott tecken på att göra det.


Likaså är många besatta vid maten och dess rutiner. Börja sluta stressa och slappna av och känn efter när du är hungrig i stället. Jag äter max 3 ggr per dag som jag sagt tidigare och ibland 2 ggr på vilodagar. Att pressa i sig massa mat när du inte är hungrig gör bara att man samlar fett eller gör sig av med överskottet på annat sätt. Du blir överviktig oftast av små ätandet och av onödiga mellanmål.


Ät sakta och lugnt och känn efter när du är mätt. Kan ge er ett tips.. ät sakta och lägg lagom mat på tallriken och när du ätit upp så kanske du känner dig lite hungrig fortfarande men vänta 15 min och känn sedan efter igen. Antagligen är du mätt fast du inte först trodde det. Det tar tid för hjärnan att uppfatta innan vi är helt mätta. Vi äter inte för att leva utan för att överleva. Du försämras inte efter ett gympass för att du inte tvingar i dig massa onödiga kost tillskott med mera eller stressar hem för o få i dig mat. Har du ätit en rejält nyttig och bra måltid innan gymmet så ligger näringen från den kvar i kroppen otroligt lång tid efteråt. Är du inte en dopad atlet eller elitidiottare i löpning behöver du inte oroa dig. Vi är naturliga som sagt.


Ofta jag är mätt efter min måltid innan gymmet och jag brukar inte äta på upp till 2 timmar ibland efter passet. 1 banan kanske jag tar efteråt men det är absolut max. Bli inte besatt i din träning och motion eller din mat för då riskerar du att kraschlanda fortare än kvickt. Lyssnar du på din kropp kan ingenting misslyckas. Tro mig. Nej du behöver inte äta samma mat hela tiden men det är smidigt för oss som klarar och vill det.


Ha en trevlig kväll och lycka till mer eran träning :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tobbe bergman - 6 februari 2012 16:55

Till alla mina läsare: byter bloggplats till finest.se   Heter tobbix även där så bara att söka på sajten:) see you all there:) ...

Av tobbe bergman - 5 februari 2012 18:08

Ja då dök den bitande kylan upp då :) Kanske lite för kallt kanske då man fryser till is av att bara röra sig ute :) Men jag klagar inte för det har varit vindstilla och underbart soligt väder :) Tänk vad lite solsken kan göra ibland :)   Varit e...

Av tobbe bergman - 3 februari 2012 16:04

Sitter man vid köksbordet då med min feta mage som vägrar försvinna pga denna förbannade utbrändhet..tar fan kål på mig totalt..inget är roligt längre..orkar inte ens le för fem öre längre..jobbigt att till och med tvinga i sig mat då man inte ens är...

Av tobbe bergman - 27 januari 2012 14:21

Precis som jag pratat om tidigare så vet vi ju att kost tillskott är som ett sandkorn i sahara öknen och att det är för att lura människor på pengar. Vanlig mat räcker för oss naturligt tränande. Tänker ej prata mer om det då det blir för mycket uppr...

Av tobbe bergman - 26 januari 2012 08:58

För att komma på hur jag tränade förr eller vilket upplägg som fungerade bäst för mig för att öka mest i storlek så tog det sin tid. Var tvungen att titta igenom alla mina träningsanteckningar från förr och till slut efter all ansträngning kom jag ti...

Ovido - Quiz & Flashcards