tobbix

Direktlänk till inlägg 22 november 2011

Set och tunga vikter och få reps

Av tobbe bergman - 22 november 2011 11:12

Många i sin träning får ofta för sig att fler reps ger mer definition och färre reps ger mindre definition. Det är ren nonsens. Du kan aldrig forma en muskel på ett visst sätt utan allt handlar om genetik och hur just du är skapad. Det är först när du ska bli i form och tappa fett du kommer se dina muskler. Det är cardio och mindre mat som är nycklen här till att bli i bäst form. För att få stora fina muskler så skall du enligt min mening alltid träna tungt med få reps och få set. Du behöver inte överdriva maten. Det har jag pratat om innan så det tänker jag inte gå in mer på just nu då det bara blir massa upprepningar hela tiden. Utan det finns skrivet massa tips flera månader tilbaka så det är bara att läsa:)


Även cardion har jag tagit upp så det går jag inte heller in på just nu. Största andledningen till att många får så dåliga resultat av tung träning är 3 saker som även jag gjort som misstag. Dels så äter man fel och för lite eller rättare sagt du äter fel mat. Allt handlar om näringsrik och bra mat. Sen så kör många fel teknik när de kör tungt för de inte lärt sig från början med lätta vikter hur de skall utföra rörelserna rätt. De skadar sig och får inga resultat. Tredje saken är nog den viktigaste och det är att när de kör tungt så kör de otroligt mycket. De kör massvis med set och massor av övningar och passen tar otroligt lång tid. Stressen på kroppen blir otroligt stor och ni vet ju vad stress gör som jag har skrivit om tidigare. Bästa sättet att bygga muskler är genom överbelastning och med fokusering på att hela tiden bli starkare i dina övningar du kör. Detta vill du så klart nå på kortast tid och inte slösa bort onödig tid. Därför har jag alltid rekomenderat att ligga på mellan 4-8 reps när du tränar.


Tro inte du behöver byta övningar för att chocka musklerna eller kroppen. Det är ren idioti och en sak byggare som går på doping kör med vilket du inte behöver bry dig om. Ökar du i samma övning år efter år så blir muskeln starkare och större. Musklen behöver heller inte massa olika vinkar. Muskeln ligger i endast ett läge. Att köra lutande bänkpress eller smalt eller brett är inget fel i sig men det kommer inte göra dig större. Det är mest för motivation och för de som inte vill tröttna. Kör du plan hantelpress så tar det på hela bröstmuskeln så det finns ingen anledning att sedan köra lutande press för att tro du behöver med på övre bröst. Bortkastad tid enligt mig.


Jag tipsar naturliga kroppsbyggare och inte dopade byggare så min träning skiljer sig 1000 ggr om mot de som kör dopade. Glöm inte det.


När du då kör tungt och få reps så skall du aldrig köra varje muskel mer än 1 gång per vecka. Detta för att återhämta dig helt. När en vecka har gått och du fortfarande inte ser någon skillnad i spegeln så kör du helt enkelt för mycket och din muskel har då inte byggt upp sig helt ännu och du kommer inte heller bli starkare i gymmet utan du kommer säkerligen efter ett tag även bli svagare och du bryter bara ner dina muskler vecka efter vecka uta att de får en chans att växa och reparera sig. Kör du tungt och få reps som är det bästa för att bygga stora fina muskler så behöver otroligt lite träning. Jag brukar säga att är en muskel stor så självklart behöver de fler set än de som är mindre. Jag har utvärderat under så långt tid nu att jag äntligen efter år av träning kommit fram till vad som funkar bäst för varje muskel. Ni kommer tycka detta är fruktansvärt lite med testa det månad efter månad och år efter år så kommer ni tacka mig för de resultat ni kommer få.


Anledningen till att jag stått still i så många år är för att jag har övertränat mig i över 10 års tid och det tar tid att komma tillbaka från det. Jag börjar först nu återhämta mig sakta och få en del resultat. Kommer visserligen ta tid men jag har som sagt inte bråttom.


Det som jag rekomenderar är max 1-2 övningar per muskelgrupp. Ryggen är den störa muskeln vi har på kroppen så lägger max antal set här dvs 6 set. Mer behövs inte. Benens framsida räcker 5-6 set. Baksida lår 3 set. Vader 3 set. Axlar 4 set. Mage 4 set. Traps 3 set. Armar 4 set. Bröst 5 set. Dela upp kroppen på 3 dagar och kör varannan dag och vila hela helgen lör-sön. Träna mån,ons och fre enbart. Stressa inte. Promenera i lagom takt emellan dessa dagar och vila söndag helt från all form av träning. Med detta upplägg kan du ha full fokus passet rakt igenom och det tar inte mer än 45 min och du kommer alltid vara helt återhämtad och starkare till varje pass. Glöm inte stretchingen då det gör musklerna större i kontraherat läge/spänt läge och du kan köra med helt rörelseomfång lättare i dina övningar vilket är viktigt för att bygga muskler. Du blir mer flexibel och du ger muskeln mer utrymme att växa i.


Följ dessa tips och du kommer efter 1 år få förfrågningar om du går på doping fast du inte gör det. Folk har frågat mig detsamma förr.


Det är i dag en ledig dag och jag har tänkt att promenera lite idag om man inte hittar någon att gå med så man får lite sällskap :)


Bidrar med 3 bilder :)


     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tobbe bergman - 6 februari 2012 16:55

Till alla mina läsare: byter bloggplats till finest.se   Heter tobbix även där så bara att söka på sajten:) see you all there:) ...

Av tobbe bergman - 5 februari 2012 18:08

Ja då dök den bitande kylan upp då :) Kanske lite för kallt kanske då man fryser till is av att bara röra sig ute :) Men jag klagar inte för det har varit vindstilla och underbart soligt väder :) Tänk vad lite solsken kan göra ibland :)   Varit e...

Av tobbe bergman - 3 februari 2012 16:04

Sitter man vid köksbordet då med min feta mage som vägrar försvinna pga denna förbannade utbrändhet..tar fan kål på mig totalt..inget är roligt längre..orkar inte ens le för fem öre längre..jobbigt att till och med tvinga i sig mat då man inte ens är...

Av tobbe bergman - 27 januari 2012 14:21

Precis som jag pratat om tidigare så vet vi ju att kost tillskott är som ett sandkorn i sahara öknen och att det är för att lura människor på pengar. Vanlig mat räcker för oss naturligt tränande. Tänker ej prata mer om det då det blir för mycket uppr...

Av tobbe bergman - 26 januari 2012 08:58

För att komma på hur jag tränade förr eller vilket upplägg som fungerade bäst för mig för att öka mest i storlek så tog det sin tid. Var tvungen att titta igenom alla mina träningsanteckningar från förr och till slut efter all ansträngning kom jag ti...

Ovido - Quiz & Flashcards