tobbix

Direktlänk till inlägg 19 november 2011

ledighet och stress

Av tobbe bergman - 19 november 2011 17:06

Idag är det lördag och jag har tagit det otroligt lugnt idag så man verkligen återhämtar sig ordentligt nu i helgen då jag började känna mig lite småseg efter fredagens gympass. Passet gick riktigt bra men behöver minska min stress som varit hög det senaste och just därför jag lagt på mig lite extra fett på kroppen och även fått svårt att få musklerna att vila tillräckligt och växa. De har med andra ord brytits ner mer än nödvändigt. Inte pga för mycket träning utan pga den höga stressen.


Har tidigare pratat om stess och dess negativa påverkningar på våran kropp. Återhämtningen kan ta dubbelt så lång om du stressar hårt och mycket. Du kan bli övertränad på endast 2 pass i veckan om stressen är hög. Stress ökar kortisolen i din kropp och gör att du lägger på dig fett fast du fortfarande äter nyttigt. Du slutar alltså även förbränna den lilla maten du egentligen äter. Då du stressar förbränner du kolhydraterna på dina promenader och inte fettet som så klart är målet. Du ökar dina hungerskänslor med hög stress och kan ofta känna dig hungrig hela tiden även fast du precis ätit en stadig måltid. Sockersuget ökar otroligt av stress och risken för diabetes typ 2 är mycket stor.


Stress påverkar ditt muskelbygge och fettförbränning fruktansvärt mycket. Det är först nu jag börjar stressa mindre och jag känner mig piggare och mer välmående. Men hade jag under dessa 6 veckor av träning undvikit stressen helt och hållet så hade min fysik sett otroligt mycket mer annorlunda ut. Jag hade haft mindre kroppsfett och även mer muskler. Nästa bilder ska ju tas om 2 veckor alltså efter 2 månaders träning. De första bilderna togs ju efter 4 veckor och 1 månads träning. Så kanske svårt för er o se jättestor skillnad på nästa bilder då den mindre stressen precis börjat bli bättre. Så med andra ord kan jag ha övertränat mig pga stressen vilket inte är så roligt. Men man lär sig av sina misstag och man lär sig mer på vägen vad som funkar och inte funkar.


Som sagt ser jag stora förändringar i min fysik på bara 6 veckor så klart. Men det tar tid som jag påpekat tidigare att bränna fett och att bygga muskler. Efter år av regelbundhet kommer så klart resultaten. När jag lägger upp bilder på månad 12 dvs resultaten efter 1 års träning så kommer ni få se otroligt bra resultat. Men då skall ni veta att resultaten kunde varit bättre om man inte stressat från början. Bästa bilderna kommer säkerligen bli efter 24 månader dvs efter 2 års träning. Lång tid men så klart värt. Att träna regelbundet resten av ens liv och år efter år krävs så klart att man tycker det är roligt. Är det inte roligt är det svårt att ge sig själv motivation. Men ju mer träning desto bättre resultat och ju bättre resultat ju mer motivation eller hur ? Det var svårt för mig efter 2 år att ta tag i denna livstil. Första veckan var jätte jobbig och jag har flera ggr nu de här första veckorna känt att ska ja lägga ner allt det här igen och leva utan träning ,motion och bra mat igen? Nej ! så klart inte ! Det krävs hård disiplin mot sig själv för att lyckas hålla ångan uppe med detta även om det ibland kan vara tung och motarbetande beroende på hur ens vardag då för tillfället ser ut.


Gymmet skall inte bli en besatt het utan en livstil. Det är stor skillnad på dem två. Jag har i flera år tränat men inte regelbundet som jag nu tänker göra. Därför förr när jag började få bra resultat så struntade man i träningen sen och så pågick det upp och ner. Nu har jag störra motivation än någonsin. Allt kräver planering och strunta i folk som säger till dig: Men du har ju tränat hårt nu i 2 månader och du är ju inte alls stor eller i form.. vi är inga dopade personer utan rena. Det tar längre tid än så att träna upp bra resultat vilket ni i så klart nu redan vet. Muskler och bränna fett tar år av slit om du tränar helt perfekt och inte stressar på resultaten. Du skall ha ork att träna år efter år utan större uppehåll och då krävs det nogrann planering för att orka detta. Planera rätt.


Sen tycker jag också och det handlar inte om träning utan om vänligheten till alla människor man träffar varje dag även om vi inte känner dem. Tränar du på gymmet ofta blir även de som tränar där en familj. Hjälp dem som behöver hjälp där, dela med dig av erfarenheter och tips och hälsa på varandra. Även när vi är ute på stan eller om vi handlar hjälp de som behöver hjälp i samhället och le och hälsa på varandra. En människa kan inte göra allt men alla kan vi göra något som ett gammalt bra citat lyder.


Hittade tyvärr ingen bild idag att lägga upp men ska bli ännu bättre på det jag lovar. Ska även försöka bli bättre på att uppdatera mig här och försöka att inte bara skriva om träningen även fast jag tycker det är kul. Skrivit rätt mycket om det nu så känns som man gått igenom det mesta. Men ska ändå fortsätta med det men så klart även börja skriva om andra saker som musik och mitt liv i allmänt och så klart mer bilder :)


Ska om en stund göra mig lite kvällsmat och sedan åka till min vän Tony och där titta på "så mycket bättre "  ( Underbart program tycker jag där de delar med sig om både bra och positiva saker i deras liv ). Det blir även nya filmen " Cowboys and alien" . Jag gillar ju utomjordingar eller rättare sagt tror lite på dem så den kan vara bra. Harrison ford och daniel craig i huvdrollerna kan bli bra :)


Har inte haft min lilla äterdag ännu så blir nog lite chips till i kväll. Det är man värd med så bra kost i allmänhet och ingen alkohol:)


Ha en kanonbra och underbar alla fina och goa vänner:) Var rädda om er och var rädd om era nära och kära för man vet aldrig när man förlorar dem och var även rädd om dig själv då man aldrig vet vad som kan hända. Möt alla med kärlek och respekt :)


Kram på er alla och tack alla som visar min blogg intresse / tobbe :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tobbe bergman - 6 februari 2012 16:55

Till alla mina läsare: byter bloggplats till finest.se   Heter tobbix även där så bara att söka på sajten:) see you all there:) ...

Av tobbe bergman - 5 februari 2012 18:08

Ja då dök den bitande kylan upp då :) Kanske lite för kallt kanske då man fryser till is av att bara röra sig ute :) Men jag klagar inte för det har varit vindstilla och underbart soligt väder :) Tänk vad lite solsken kan göra ibland :)   Varit e...

Av tobbe bergman - 3 februari 2012 16:04

Sitter man vid köksbordet då med min feta mage som vägrar försvinna pga denna förbannade utbrändhet..tar fan kål på mig totalt..inget är roligt längre..orkar inte ens le för fem öre längre..jobbigt att till och med tvinga i sig mat då man inte ens är...

Av tobbe bergman - 27 januari 2012 14:21

Precis som jag pratat om tidigare så vet vi ju att kost tillskott är som ett sandkorn i sahara öknen och att det är för att lura människor på pengar. Vanlig mat räcker för oss naturligt tränande. Tänker ej prata mer om det då det blir för mycket uppr...

Av tobbe bergman - 26 januari 2012 08:58

För att komma på hur jag tränade förr eller vilket upplägg som fungerade bäst för mig för att öka mest i storlek så tog det sin tid. Var tvungen att titta igenom alla mina träningsanteckningar från förr och till slut efter all ansträngning kom jag ti...

Ovido - Quiz & Flashcards