tobbix

Direktlänk till inlägg 3 november 2011

Krångla inte till det !

Av tobbe bergman - 3 november 2011 09:40

Varför krånglar så många till det i sin träning och tar efter elit byggarnas tränings tekniker och pass. Det kommer aldrig få dig att växa. Det kommer bara få dig att bli övertränad och bryta ner dina muskler.


Jag ser varje gång jag är på gymmet personer som tränar i evigheter och överdriver massa tekniker som drop set, forced reps med mera därtill. Det är oerhört belastande för nervsystemet. Likaså att räkna repetioner är också påfrestande.


Tänk så här förr när de gamla stenålders människorna tränade. De blev enorma och stora och grova på sin tid. Då fanns det varken steroider eller information om alla nya träningstekniker som fullkomligt bomaderar tidningarna varje dag och gör alla otroligt förvirrade. Till slut blir allt så kompliserat med alla diverse metoder om hur du skall äta , hur du skall träna och hur du skall motionera med mera därtill. Varför inte lyssna på kroppens signaler i stället. Din kropp talar om för dig när den behöver näring, den talar om för dig när du är trött och så vidare.


Förr i tiden så gick man dagliga promenader för att skaffa föda. Där fick de sin motion. De jagade och gjorde mat när de kände sig hungriga. De tränade när de hade ork och tränade tills de var trötta i musklerna. Allt detta med väldigt enkla medel. Min åsikt är att krånglar du till det för mycket så kommer inget hända i din träning.


Hur stor är en muskel egentligen. Varje muskel är inte enorm. Hur mycket stimulation behhöver den i veckan tror du ? Enligt min mening inte mycket alls. Jag personligen själv har övertränat mig i många år och det var först när jag tränade mindre de riktiga resultaten som syns kom. Din kropp är ingen maskin du kan pressa 100 % hur ofta som helst. Din kropp orkar bara hålla uppe full energi ett tag på gymmet. Därför finns det ingen anledning att träna mer. Efter ca 45 min börjar kroppen ta slut. Mina pass tar ca 50 min + 10 min stretching. ! 1 timme totalt. Det räcker.


Även att träna så många set tills du knappt känner muskeln mer är också helt fel. Du bryter bara ner den ännu mer. Kör ett par få set där du kan ta ur all kraft ur muskeln och gå sedan vidare till nästa övning eller nästa muskelgrupp. När du förlorar pumpen i muskeln behöver du inte bryta ner den ännu mer.


Krångla inte till din träning , motion eller mat. Gör det enkelt för dig och det som passar dig och din kropp. Du kommer aldrig komma långt om du tar efter andra eller jämför dig med andra. Alla kroppar är olika.


I nästa inlägg kommer jag prata om det som bryter ner dina muskler mest och även gör så du lägger på dig onödigt fett. Jag talar om stress. Har själv problem med det och det har förstört min träning i många år och har nu succesivt börjat få bukt med de problemen men de kvarstår lite fortfarande.


I dag är det ledigt för min träning och ska strax ut på en underbar höst promenad.


Ha en underbar dag alla fina vänner och ta hand om er:)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tobbe bergman - 6 februari 2012 16:55

Till alla mina läsare: byter bloggplats till finest.se   Heter tobbix även där så bara att söka på sajten:) see you all there:) ...

Av tobbe bergman - 5 februari 2012 18:08

Ja då dök den bitande kylan upp då :) Kanske lite för kallt kanske då man fryser till is av att bara röra sig ute :) Men jag klagar inte för det har varit vindstilla och underbart soligt väder :) Tänk vad lite solsken kan göra ibland :)   Varit e...

Av tobbe bergman - 3 februari 2012 16:04

Sitter man vid köksbordet då med min feta mage som vägrar försvinna pga denna förbannade utbrändhet..tar fan kål på mig totalt..inget är roligt längre..orkar inte ens le för fem öre längre..jobbigt att till och med tvinga i sig mat då man inte ens är...

Av tobbe bergman - 27 januari 2012 14:21

Precis som jag pratat om tidigare så vet vi ju att kost tillskott är som ett sandkorn i sahara öknen och att det är för att lura människor på pengar. Vanlig mat räcker för oss naturligt tränande. Tänker ej prata mer om det då det blir för mycket uppr...

Av tobbe bergman - 26 januari 2012 08:58

För att komma på hur jag tränade förr eller vilket upplägg som fungerade bäst för mig för att öka mest i storlek så tog det sin tid. Var tvungen att titta igenom alla mina träningsanteckningar från förr och till slut efter all ansträngning kom jag ti...

Ovido - Quiz & Flashcards